המכון למנהיגות וממשל – חזון, מטרות ודרכי פעולה

היתה לי גם הזכות להקים את המכון למנהיגות וממשל. זה התחיל משיגעון – חיפשתי לסייע למנהיגים ואנשים בעמדות כוח להוביל שינויים רחבים, ראו בסרטון את ההתחלה, כשעוד לא היו לי מילים…

הייתי ממוקדת במנהיגות החותרת לאיכות חיים ואושר. חשבתי שהחברה הישראלית ניצבת בפני מציאות בה האתגרים הופכים מורכבים יותר, התובעים פתרונות מערכתיים. הבנתי שעתידה של מדינת ישראל תלוי יותר מאי פעם הן באיכות מנהיגיה, והן ביכולתם לעבוד ביחד.

האתגר שראיתי היה חוסר בשילוביות, פיצול, שינאת חינם:

חשבתי שישראל בורכה בהון אנושי מהטובים בעולם, אולם הפיצול במערכות והעדר מיומנויות מביא לכך שהעשייה המערכתית המשותפת שלהם לוקה בחסר. התוצאה היא שלמנהלים יש “תקרות זכוכית” אישיות וארגוניות להשפעה, ולכן פעמים רבות הם נכשלים בהובלת שינויים רחבים ועמוקים. אבל גם עסוקים בעצמם ולא בכלל, לא בשליחות.

השליחות של המכון:

לשמור על עתיד מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית וכחברת מופת. נשמע מפוצץ, נכון? הנחתי שפריצה תתאפשר באמצעות היכולת של מנהלים להוביל תהליכים מורכבים, מרובי שחקנים וחוצי מגזרים המכוונים לתוצאות מדידות בטווח הארוך והקצר. הם יראו תוצאות, אנחנו נראה חיבורים, עבודה ביחד, אהבת חינם.

חשבתי על המכון למנהיגות וממשל כמרחב מאפשר למנהיגים להשפיע בבריתות, חבירות ושותפויות. אמרו לי שזה לא מובן, אז עברתי לדבר בשפת הניהול. המכון הינו בית מקצועי, בר קיימא ואפקטיבי למנהיגים והמנהלים מובילים בישראל הפועלים יחדיו בצורה רב מגזרית לעיצוב חברת מופת הוגנת במדינת ישראל ולהשגת שינוי חיובי, מדיד ובר קיימא באיכות החיים של כל תושבי מדינת ישראל.

קהל היעד שראיתי בעיני רוחי:

הוא משוגעים, שאכפת להם מעתיד המדינה הזו. אבל משוגעים לא עובדים לבד, הם עובדים עם המנהיגות הציבורית הנבחרת והממונה, בכירי הממשל, ראשי רשויות, מנהיגות מתנדבת (Lay Leader) דירקטורים בחברה האזרחית ובשלטון המרכזי והמקומי, מנהלי עמותות ומנהיגות עסקית בתפקידיה הציבוריים.

צוות מהחלומות:

לצורך הקמת המכון נבנתה נבחרת חלומות, צוות מנצח אמיתי, שנבחר על בסיס יכולות אישיות ומשלימות של חבריו.

צוות המכון למנהיגות וממשל - צוות מהחלומות של מנהיגים ומקצוענים
צוות המכון למנהיגות וממשל – צוות מהחלומות של מנהיגים ומקצוענים

שותפים:

המכון נבנה כשותפות בין ממשלת ישראל, יהדות העולם, רשויות מקומיות, תורמים ופילנתרופים מהמגזר השלישי והעסקי.

המטרות עליהן חלמתי הן לשנות קצת את עתיד ישראל, לחשוב על שנת 2048, כשנהיה מדינה בת מאה, ומשם לפעול היום על מנת שתהיה לנו חברת מופת:

אסטרטגיה ועקרונות הפעולה:

על מנת לממש את שליחותו המכון פועל על בסיס שילוב של האסטרטגיות הבאות בכל תוכנית בתמהיל משתנה:

  1. עבודה מבוססת נתונים וראיות.
  2. חשיבה ארוכת טווח: דגש על תכנון אסטרטגי לטווח הארוך, עיצוב ואריגת עתיד.
  3. מדידת השינוי: על בסיס יעדים שנגזרים ממדדי איכות חיים.
  4. מנהיגות במורכבות ובשילוביות: הקמה ותמיכה בפעילות קהילות ורשתות מנהיגים להשפעה משולבת ויצירת הון חברתי.
  5. איכות חיים כמבחן התוצאה של ניהול ומנהיגות ציבורית: התמחות בתהליכי שינוי רחבים ומיקוד השינוי בתוצאות מדידות שיביאו לקידום איכות חיי הציבור ולצמצום פערים.
  6. הדרכה והכשרה: של בכירי השירות הציבורי והמנהיגות המתנדבת בהלימה לצרכים העולים מתהליכי שינוי אסטרטגיים שהם מובילים. מתן דגש על למידה לאורך החיים של מנהלים בכירים.
  7. ליווי ומיקוד בשינוי טרנספורמטיבי אישי: ליחידים וקבוצות מנהיגות בזמן הובלת שינויים נרחבים ומדידים, חוצי מערכות ומגזרים.
  8. קידום ופיתוח פלטפורמות ארגוניות המעודדות שיתופי פעולה כגון מנהלי מחוזות, אשכולות ראשי רשויות אזוריים, על בסיס הסכמה וולנטרית על תוצאות ומדדים מוסכמים.

באפריל 2014, אחרי חמש וחצי שנים בג’וינט ושלוש שנים לאחר שהתחלתי בהקמת המכון יצאתי ברגשות מעורבים לדרך חדשה. מוזמנים לראות את סרטון הפרידה שהצוות הכין לי – לא אשכח אתכם לעולם.

איתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

יוני 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*