ראשי רשויות משנים את העולם – או לפחות את חיינו

האם ידעתם שכחצי מאוכלוסיית העולם גרה בערים? ושבעולם המפותח שלושה מכל ארבעה אנשים חיים בעיר, או ליתר דיוק 78% גרים ברשויות מקומיות? אנו נולדים בערים, גדלים בהן, אוהבים, מגדלים משפחות ולבסוף נפטרים בהן. חלק מהערים כמו למשל איסטנבול (קונסטנטינופול), אלכסנדריה או רומא ותיקות הרבה יותר מן המדינות בהן הן שוכנות.

לא מפתיע לכן מדוע אני סבורה כי לראש הרשות שלכם יכולת רבה מאד להיטיב את איכות חייכם ולקדם צדק חברתי, יכולת אדירה. ראש הממשלה – הוא יכול בעיקר להרע, על ידי החלטות שגויות, אבל ממש יתקשה להשפיע על הדברים שעוזרים לכל אחד מאיתנו לחיות חיים טובים ומאושרים יותר ביום יום, ודאי בטוח הקצר. ריאות ירוקות, חינוך טוב, בריכות ציבוריות וחופי ים מטופחים, תרבות מקומית, ואפילו תעסוקה – דברו עם ראש/ת העיר שלכם.

לאחרונה סיירתי בלוד פעמיים, בראשונה ישבתי לשיחה עם מאיר ניצן, שהיה 25 שנים ראש עיר מהולל בראשון לציון. ניצן מונה על ידי משרד הפנים ליו”ר הועדה הקרואה, מצב בו עיר מצויה בפשיטת רגל ובניהול כושל והזכות הדמוקרטית להצביע מופקעת מהציבור. רק שנתיים וחצי הוא שם, וכבר החל לחולל מהפכה בלוד. הוא הביא לשם סטודנטים, הזיז תוכניות פיתוח, משך עסקים, ואיזן, מהר מידי, את הרשות הגרעונית. מדוע “מהר מידי”? כי ברגע שהרשות מאוזנת משמע שהוא מסיים את תפקידו והעיר יוצאת לבחירות. זו דמוקרטיה מקומית, ודמוקרטיה היא ערך עליון, אבל לוד עיר קשה ומורכבת למשילות. פגשתי בניצן מנהיג פרגמטי, מנהל מחונן, בעל חזון וכושר ביצוע יוצאים מגדר הרגיל. האיש בן 82, ונתן לעיר הזו יותר ממה שניתן לדמיין, וכבר הוא עוזב.

מאת ד”ר מיכל חמו לוטם, מנכ”לית המכון למנהיגות וממשל

משהו טוב קורה בשלטון המקומי בישראל

 ראיתי מה עשו ראשי רשויות לציבור שלהם, שינויים נפלאים הם הובילו. ישבתי עם ד”ר מוחמד אלנבערי בחורה הבדווית ושמעתי מה הוא עשה שם כמנהיג מקומי, דיברתי עם טלי ראשת העיר ערד והתרגשתי, שוחחתי ארוכות עם מוטי ששון וחנה הרצמן המנכלית ושותפתו המדהימה לשינוי בחולון, ללמוד איך הם הובילו את העיר לקפיצת מדרגה.

תסתכלו על הזוג המקצועי עדי אלדר וחנה קובל המנכלית בכרמיאל, משה סיני בראש העין, חולדאי בתל אביב, אלי מלכה במועצה אזורית גולן, סיגל מורן בבני שמעון. הרשימה ארוכה ומשמחת.

הזוג של ראש/ת העיר ומנכלו/ית הרשות הם הזוג הכי משפיע באזור שלכם, כשהם טובים, וגם כשהם גרועים.…. הם מתכננים/ות בונים, מושכים בעלי עסקים, דוחפים את החינוך קדימה, משתפים פעולה עם ארגוני מגזר שלישי, מנגישים גישות לנכים, הופכים עולמות. אין כמוהן, כשהם טוביםות, להשפיע על איכות החיים שלנו. המכון למנהיגות וממשל עובד עם כמאה ראשי רשויות, ותודה לאל – מניסיון והיכרות אישית, רובם טובים ואפילו מצוינים.

יישוב / רשות מקומית / מועצה אזורית / עיר

שימו לב להבדל בין רשות מקומית, לעיר למועצה אזורית. אני למשל גרה במועצה אזורית דרום השרון, זו יישות המאגדת ישובים מסוגים שונים, כגון קיבוצים, מושבים ישובים קהילתים. לראש מועצה אזורית למשל אין אופוזיציה. ישוב הופך לרשות באישור משרד הפנים, ולרוב נדרש גודל של כ 20,000 תושבים על מנת להפוך לעיר (עיר = סוג של רשות מקומית).

הבחירות הקרובות באוקטובר הן לרשויות המקומיות, והן מתקיימות כל חמש שנים. הבחירות למרבית המועצות האזוריות יתקיימו לרוב בדצמבר, למרות שמשרד הפנים מוביל מהלך של מיזוג המועדים.

ראשי רשויות ישלטו בעולם?

לאחרונה נתקלתי בסרטון מעניין ב TED המסביר מדוע ראשי רשויות ישלטו בעולם… בנג’מין ברבר מדגיש את היותנו “חיה אורבנית”, כי אנו אכן יצורים קהילתיים.  מכאן הוא גוזר את חשיבות מיקומם של ראשי הערים, ומסמן את החשיבות שיתוף הפעולה ביניהם בנושאים כגון שינוי אקלים, הגירה, ביטחון. שיתופי פעולה כמו לדוגמה במודל האשכולות הישראלי שמלווה צוות המכון למנהיגות וממשל.

ברבר מציע להעביר להם יותר סמכויות על מנת להיטיב עם כולנו. כך הוא משרטט אפשרות לפיה ראשי ערים ישלטו בעולם העתיד, ואז לשיטתו קולו של הציבור, של כל אחד מאיתנו, ישמע טוב יותר.

ערים חכמות

אף אדם לא חכם מספיק להוביל עיר, או חברה, המדובר תמיד בצוותים מנצחים. כמובן רצוי שראש.ת העיר יהיה איש  או אשת מעשה, נבונים, חכמים ומוכשרים. אז הם יבינו כי אפשר לבנות ערים חכמות. ראש עיר חכם יעשה זאת לעיר עצמה….

 הכוח לבחור מצוי בראש וראשונה בידי הציבור. השקט סביב הבחירות המקומיות בהשוואה למרכזיות – מטעה. תהיו פעילים, תשאלו שאלות, תצביעו עניינית, ואל תשכחו – הצדק החברתי, החינוך, הגינות הקהילתיות, גני המשחקים, חופי הים, הבריכות, התשתיות, ואפילו דיור בר השגה ותעסוקה – מושפעים כל כך מן הרשות המקומית. איכות חיינו ובריאות ילדינו מוחזקים כהוגן גם בידי המנהיגות המקומית.

איך לבחור? לחשוב, להשקיב, ללמוד. המכון למנהיגות וממשל חבר לסדנה לידע ציבורי לאתר הבא לציבור לקראת הבחירות. ויש כמובן את הפייסבוק של נבחר טוב

איתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*