זוגיות מקצועית כמפתח להצלחה

שאפו ליאיר לפיד שמינה לראשונה מנכ”לית אישה להוביל את משרד האוצר, את יעל אנדורן. עוד תקרת זכוכית שנשברה לטובת ניהול נשים. נציבת מס כבר היתה לנו, טלי ירון אלדר, גם חשבת ראשית אישה מונתה לראשונה בתקופת כהונת השר הקודם, מיכל עבאדי בויאג’נו, ועכשיו אישה נוספת במשרד החשוב הזה. ויעל נבחרה בשל כישוריה. האיחול החשוב ביותר עבורה ועבור השר הוא שישכילו לבנות זוגיות מקצועית טובה.

בזמנו שאלתי את מוטי ששון, ראש העיר חולון, כיצד הוא מסביר את הצלחת העיר בשנות כהונתו הארוכות. מוטי ששון הביט אלי במבט מחייך ואמר – “שני דברים בלבד, בחרתי את המנכלית הכי טובה שמצאתי, ונתתי לה לעבוד”. כאשר שאלתי את ששון מה זה עבורו “לתת לה לעבוד” היתה תשובתו פשוטה, “אני טיפלתי בפוליטיקה ודאגתי שיהיה לה כסף, וחנה טיפלה בתכנון והניהול”. ואכן בהובלת הזוג המקצועי ששון – הרצמן העיר חולון עשתה קפיצת מדרגה יוצאת מן הכלל. זו דוגמה לזוגיות מקצועית מצוינת.

זוגיות מקצועית באה לידי ביטוי ביחסי יו”ר מנכ”ל, שר מנ”כל, ראש רשות ומנכ”ל, וגם מנכ”ל וסמנכ”ל. בחירת מנכל/ית ראוי/ה היא אחת ההחלטות החשובות שיקבלו השרים החדשים. עבודת שרים ומנהלים כלליים הינה עבודה של הובלה זוגית קרובה, ודורשת אמון ויכולות של מנהיגות דמוקרטית משתפת. וכמו בכל זוגיות – אין מתכון אחד, אך יש כמה עקרונות מנחים:

חלוקת תפקידים והשלמה הדדית: בזוגיות טובה שני הצדדים יודעים מה חלוקת התפקידים, מי מוציא את הילדים מהגן, מי הולך לדואר, או אחראי על הכלים, וגם איזה תפקידים עושים במשולב או בתורנות. כל זוג והחלוקה שלו. חשוב כי יתקיים תיאום מוקדם ודיאלוג שוטף גם בקרב הזוגות הניהוליים העומדים בצמרת המדינה, לרבות חלוקת גזרות עבודה וקביעת המרחב המשותף. מי מופיע בתקשורת, מי מברך היכן, וכדומה. שר חכם יבחר מנכל/ית מקצועיים ובעלי ניסיון ניהולי, ויניח להם לעסוק בניהול השגרות השוטפות של משרדו, ויעסוק במעשי המנהיגות – קרי השינויים המרכזיים, והפוליטיקה.

הכרה בצרכים הייחודיים: כמו שצרכי בני הזוג חלקם דומים וחלקם שונים כך גם בין שרים ומנהליהם. שר רוצה לרצות את הציבור ולהיבחר שוב, מנכ”ל רוצה לבנות הנהלה חזקה, ולרצות את השר, ושניהם רוצים להוביל 2-3 שינויים מוצלחים. הכרה הדדית בצרכים המשותפים והייחודיים היא תנאי מפתח להצלחה.

חשיבה משותפת לטווח הארוך והקצר: כל משפחה צריכה לתכנן לטווח הארוך, וודאי הנהגת משרד, העובדת בשביל הציבור, ולא להפך. המשמעות היא בחירה משותפת של 2-3 מהלכי השינוי המרכזיים ומיקוד בהם. המלצות לשרים – חשוב שחלק מהשינויים יתנו תוצאות כבר בקדנציה הנוכחית, ושכולם יובילו לקידום איכות החיים של הציבור בטווח הארוך. עוד על בחירת השינויים….

כבוד ופירגון הדדי: אין זוגיות בלי כבוד ופירגון הדדי, וכמובן טיפול נכון ושקט במחלוקות, בצורה מפרה. תמיד חשוב להפגין אחידות דעים מול הילדים (הציבור ועובדי המשרד) ולזכור שאי הסכמות הן משאב לחשיבה יצירתית.

האורות דולקים עד שעה מאוחרת בנציבות שירות המדינה בימים האלה כי הממשלה יצאה לדרך, אך רק כמחצית מהתהליך תמה, מעבר לדרג הנבחר ישנם מינויים בכירים וחשובים שמבקשים למנות השרים והשרות החדשים. מנהלים כללים למשרדיהם, יועצים, עוזרים.

האורות בנציבות שירות המדינה דולקים בשעות הקטנות – עמלים שם בתהליכי המינויים  מי יתן כי יבחרו האנשים הנכונים לצד הקברניטים הפוליטיים לעבוד עבור כולנו בקדנציה הקרובה של הממשלה בזוגיות מקצועית טובה.

מאת ד”ר מיכל חמו לוטם, מנכ”לית המכון למנהיגות וממשל

2 תגובות
  1. ערן פוקס
    ערן פוקס אומר:

    בוקר טוב,
    אני מזמין אותך להיכנס לדף הפייסבוק הרשמי “תושבי חולון מתעוררים”
    http://www.facebook.com/Holonwakeup
    שם תוכלי ללמוד מקרוב על היחסים בין מה שמיוחצן לבין מה שבפועל בעיר הילדים…
    בכתבה על הזוגיות בין חנה הרצמן למוטי ששון שכתבת התעלמת לחלוטין מכך שבעצם ששון והרצמן פועלים למען העיר ולא למען התושבים. (למען העיר = יח”צ יח”צ יח”צ = הקנקן, למען התושבים = מה שבתוך הקנקן)
    בברכה,
    ערן פוקס
    תושב העיר חולון

    הגב
    • ד"ר מיכל חמו - לוטם
      ד"ר מיכל חמו - לוטם אומר:

      ערן תודה, אכן נכנסתי, והרהרתי בהבחנה שיצרת – “פועלים למען העיר ולא למען התושבים”. אני לא רואה סתירה בין השנים, אלא סינרגיה. התנופה שחולון עברה יוצאת דופן וניכרת לעין, אבל בודאי שאין אף אחד מושלם.
      מ.

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*