אריק שרון – מנהיגותו

הוא היה איש צבא שנוי במחלוקת, קידם את מפעל ההתנחלויות והיה לאדריכל ההתנתקות. מעל לכל הוא היה ראוי לתואר מנהיג, גם אם דרכו ובחירותיו היו שנויות במחלוקת לפעמים. ראש הממשלה ה-11 מת היום לאחר שמונה שנים בתרדמת, ואני משרטטת את פרופיל המנהיגות יוצאת הדופן שלו.

מדוע אריק שרון היה מעל לכל מנהיג?

  1. בשל היותו יזם ואיש מעשה: הקים לדוגמה את היחידה ה – 101, חצה את התעלה, הוביל להקמת הליכוד ב 73, קידם את ההתנחלויות, הוביל להקמת קדימה ועוד ועוד.
  2. מצביא בעל תעוזה:שרון ידע לקבל החלטות קשות,ונועזות במלחמה כמו גם בשלום. הוא נפצע קשה בשדה הקרב,  הוביל פינוי סיני, וגילה תעוזה בפינוי רצועת עזה, שבה פעל נגד האלקטורט הטבעי שלו – מדד רציני למנהיגות של פוליטיקאים שרוצים להיבחר.
  3. בשל דבקותו במטרתו: אהבת הארץ שלו הביאה אותו לפעול למען מה שהאמי, והוא שינה את אמונתו עם השנים.
  4. בשל נכונותו לשנות את דעתו בניגוד לערכים עליהם גדל: הוא גדל על תפיסות ימניות המושתתות על כוח, ואלה היו ערכיו. עם השנים הקים את קדימה והוביל מהלך של התנתקות מתוך הבנה פרגמטית שארץ ישראל השלמה בה האמין אינה אופציה. הפניית עורף לערכים ואמונות היסוד הינה צעד קשה ואמיץ ושינוי אדאפטיבי, שזוכה להערכה מעטה מידי.
  5. בשל היותו בשיח עם הציבור אותו ידע לסחוף: בספטמבר 2001 הצהיר לראשונה על זכותם של הפלסטינים למדינה משלהם ממערב לירדן, והממשלה בראשותו אישרה את “מפת הדרכים” של ג’ורג’ בוש. הוא החל להכין את הציבור ל”ויתורים כואבים”, והציבור, שראה בו אבא וסבא לאומי – בטח בו מנהיגות לאומית נמדדת בחזית הציבורית וביכולת לעבוד עם הציבור, ולשכנעו לקבל מהלכים כואבים הכוללים ויתור על אמונות וערכים.
  6. הוא הקיף את עצמו בחבורה של אנשים טובים: היכולת לשרוד ולהוביל דורשת קבוצה, ושרון עשה זאת הן בפורום החווה, הן בבניית לשכתו, והן עם מרבית אנשיו וגם מתנגדיו. הוא היה איש של אנשים, מנהיג משתף. לדוגמה מה שאומר עליו אופיר פינס, שלא היה ממחנהו: “הכרתי שרון אחר. מנהיג,חכם,ראש ממשלה שיודע לנווט ולקבל החלטות קשות. הערכתי אותו מאוד כראש ממשלה ואני שמח שנפלה בחלקי הזכות לסייע בידו לצלוח את ההתנתקות מעזה”

“אני זוכרת את אריק איש התרבות, בעל חוש ההומור, אריק האיש החם בעל הנימוסים-הרומנטיקן, איש המשפחה – כשבכל אלה משולבים נחישות, החלטיות ויכולת ביצוע אדירה” אומרת עליו לימור לבנת.  

מנהיגות דורשת את כל הללו, היא נמדדת בהחלטות אמיצות ובדבקות במטרה, בצד יכולות לספוג התנגדויות ולהכיל סתירות, ומנהיגות יוצאת דופן משלבת זאת עם היות “איש של אנשים”. זה היה שרון, התשוקה שלו להשפעה ולכוח ולמנהיגות, שהביאה אותו להתמיד, להוביל מהלכים והחלטות מורכבות. היא נכס שאיש לא יקח ממנו, בלי קשר לדעות על חלק מההחלטות הללו.

יהי זכרו ברוך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*