משפיעים בנגב – מלמידה להשפעה רחבה

השבוע היה אירוע מרגש במיוחד עבורי, בפעם הראשונה המכון למנהיגות וממשל הופיע בהחלטת ממשלה. המדובר בהחלטה רצינית ורב מימדית על הנגב, שעלותה מעל  500 מיליון ₪ בחמש השנים הקרובות! ההחלטה נועדה למנף את המעבר של יחידות צה”ל, מהלך חסר תקדים בהיקפו ובהשפעותיו הכלכליות, הדמוגרפיות והחברתיות על הנגב. היא נועדה להבטיח מימוש ההזדמנויות האדירות שהמעבר מייצר, על ידי יצור מפת דרכים מתוכננת ומשולבת של כמה משרדי ממשלה, הרשויות מקומיות והחברה אזרחית.

מעבר צהל הינו פרויקט תשתית ענק בהיקפו, שמהווה הזדמנות מחודשת לחזון בן גוריון להתממש בנגב. בין אוסף ההחלטות החשובות בטקסט, מופיעה גם ההחלטה “להפעיל את תוכנית ‘מעגלים בנגב’ לגיבוש שיתופי פעולה אזוריים בין רשויות המושפעות ממעבר הבסיסים, בשיתוף פעולה עם המכון למנהיגות וממשל

המכון למנהיגות וממשל הוקם על בסיס הנכסים שהיו בעמותת אלכא שהתמחתה בהדרכת בכירים, ונסגרה בשנת 2010, ובמרכז למנהיגות מתנדבת. במשך חודשים ארוכים הסתובבתי עם התמה “מלמידה להשפעה רחבה. אמנם תנאי יסוד להצטיינות מנהלים בכירים ומנהיגים הוא למידה לאורך החיים, אולם למידה הינה תנאי הכרחי אך לא מספיק ליצירת השפעה רחבה.

לאחר תהליך חשיבה ארוך בחרנו להתמקד בליווי שינויים רחבי היקף, אותם מובילים קבוצות של מנהיגים. דוגמה מרגשת לתהליך כזה היא תוכנית מעגלים בנגב, ומיזם יהב שנולד ממנה. ההזדמנות הענקית שזיהינו היא כאמור העתקת בסיסי ההדרכה, המודיעין והתקשוב לנגב, בעלויות עתק של 40 מיליארד ₪. הפרויקט הענק הזה משולב במהלכים נוספים כגון הארכת כביש 6 לצומת שוקת, סיום הקמתם של שלושה פארקי תעסוקה, אשר יהפכו את הנגב ‘לאסם התעסוקה’ של מדינת ישראל ועוד. סברנו שאם רב חלק קטן מן הכספים הללו ישאר בנגב, יופנה לחינוך, ליצירת משרות חדשות בשכר הולם, ולצמצום פערים תוך שמירה על האוכלוסיות החזקות בנגב ומשיכת אוכלוסיות חדשות – דיינו.

כך קמה תוכנית מעגלים בנגב, שותפות של 22 ראשי רשויות, משרד נגב גליל, משרד הביטחון והתמ”ת. לאחר שהצגנו לפני ראשי הרשויות מודל של העתק בסיסים במדינת מרילנד, ואת יוזמת BBI  לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים שנולדה שם, הם אימצו את הכיוון. זו הייתה ההתחלה של יהב “יוזמת העסקית בנגב”, לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים בנגב באמצעות הנגשת מידע, מתן עדיפויות ותמריצים, ומנטורינג.

יהב רק נולד, וכבר מעורר התרגשות. כך לדוגמה בפגישה שקיימתי עם יו”ר פורום ראשי החברות בישראל ראיתי את ההתלהבות שלה לחבר את בכירי העסקים והפילנתרופיה הישראלית לחנוךו את היזמים של העסקים הללו. החיבור בין אנשי עסקים מובילים לבין עסקים צעירים בנגב הוא הזדמנות נפלאה גם להמשך פיתוח מנהיגות מתנדבת ופילנתרופית בישראל. התגובה המהירה שלה הבהירה מעבר לכל ספק כי כולם מבינים שחיזוק האוכלוסיות החלשות והנגב עובר דרך תעסוקה ופיתוח כלכלי, שהוא חלק בלתי נפרד מפיתוח אזורי בו אנו מתמחים.

מעבר ליהב מקדמים ראשי הרשויות במעגלים יוזמה לאיתור נכסי הנגב ומיצוב המותג של הנגב סביבם, ויוזמה להקמת פורום ראשי הנגב, שדולה מקומית שתקדם את האינטרסים הנגביים.היכולת ליצר את התשתית למהלכים כאלה, ולוודא שהם רתומים גם למען האוכלוסיות שלנו, קרי החלשים, ונותנת להם הזדמנות למוביליות, מרגשת אותנו מאד.

דגש נוסף שעולה היום מראשי הרשויות השותפים למעגלים בנגב הוא הצורך בעבודה משותפת של ראשי הרשויות לזיהוי הנכסים בנגב, ועל בסיסם מיצוב הנגב ומשיכת הזדמנויות עסקיות, תיירים, וכסף חדש לנגב, ששוב יחזק את האוכלוסיות החלשות.

בנוסף למעגלים בנגב וליוזמת יה”ב אנו מלווים בנגב את פורום מנהלי המחוזות של משרדי הממשלה, ושני אשכולות חדשים של ראשי ערים, וגם הם מחוברים להזדמנויות של העתקת הבסיסים, ולומדים כל הזמן מהניסיון של האשכולות הותיקים בצפון.

ניתן וחיוני לחבר למידה להשפעה בעבודה עם מנהלים בכירים ומנהיגים, זה דורש כמה דברים:

  1. איתור הזדמנויות משמעותיות לשינוי, המארגנות את המובילים לעבוד ביחד בשותפויות
  2. התבססות על נכסים משותפים ולא רק על בעיות
  3. מיקוד בתוצאות ומדידיתן
  4. חיבור תוכניות הדרכה לתהליכי ההשפעה
  5. ליווי המהלך על ידי ארגון שדרה.

המכון עושה בדיוק דברים אלה, ובמידה ואנו מוצאים ארגון אחר שיתמוך בשינוי – אנו מעבירים אליו את הנושא, כך למשל יהב כבר מובל היום על ידי הרשות לפיתוח הנגב, בשותפות משרד התמת ומשרד נגב גליל, שהחלו מזרימים לתוכנית כספים משמעותיים.

האתגרים שלנו גדולים, קשה להסביר את מורכבות המהלכים הללו, אבל כשהתוצאות מתחילות להגיע – התמונה מתבהרת. תודה לכל התורמים והשותפים שלנו בעולם ובישראל, זו הדרך אחרת לעשות שינויים רחבים וליצור בישראל חברת מופת בעלת חוסן ולכידות.

הערה: החלטת הממשלה עברה ביום ראשון 14.7.13,  בשם “אימוץ המלצות הצוות הבין-משרדי לעדכון התכנית הלאומית לפיתוח הנגב לאור יישום המהלך להעתקת מחנות צה”ל לנגב”

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*