inverted-rollercoaster-2-1226123

8 מגמות בעולם ממהר וכלי להובלה בכאוס

העולם הממהר משבש לא רק עסקים וחברות, לא רק את הניהול, אלא את הבסיס להיותנו אנושיים – היכולת לחשוב ולתכנן קדימה. לא פעם כואב לי הראש (ממש) מרוב מורכבות, עומס, והצפת גירויים. לא פשוט להתנהל בתוך כאוס גובר.

ריכזתי עבורכם 8 מגמות בעולם הממהר, וכמובן לא אשאיר אתכם בלי פתרונות – בסוף עוד כלי חשוב המאפשר לנהל ולהוביל בעולם כיאוטי.

להלן המגמות:

1)     טכנולוגיה משבשת

מוצרים וטכנולוגיות מעולמות שונים, שבעבר לא היה קשר ביניהם, מתחברים ליצירת ערכים חדשים ובלתי צפויים. התהליכים הללו עושים שני דברים:

  • נכנסים לתוך קטגוריה קיימת, ומשנים את כללי המשחק, דוגמה ויקיפדיה נכנסה לקטגוריית אנציקלופדיות, יצרה חיבור בין טכנולוגיה, דיגיטל, וחכמת המונים, ושיבשה את השוק.
  • יוצרים עוד ועוד קטגוריות חדשות, לדוגמה חברת אובר שיצרה חיבור בין דיגיטל, כלכלה שיתופית, ודיגיטל ושיבשה את שוק המוניות.

כיוון שעוד ועוד טכנולוגיות עמוקות נולדות (לרשימה שלהן), ויוצרות אינספור חיבורים, הרי קצב השיבוש גובר, והמשמעות היא טשטוש ועד מחיקת הגבולות בין העולמות, כולל השווקים, הענפים, המקצועות. לא ניתן יותר להבין מי מתחרה, מי שותף, ויש לפעול ולנווט במורכבות, תוך יצירת אקוסיסטם של שותפויות, המאפשר מהירות, מיקוד בליבה, והשתנות.

2)     דרישה למהירות

העולם הממהר דורש תגובה מהירה ובלי הפסקה, קיצור תהליכי התכנון של מוצר/שירות חדש אולי יעלו את המכירות, אולם טומנים גם סיכון אדיר. זארה היתה מובילה כשהחליטה להחליף 24 קולקציות כל שנה (במקום 3-4 אצל המתחרות). החברה העבירה את היצור מסין לאירופה כדי לחסוך זמן שינוע, והקטינה את הקולקציות. לצורך כך היא מעסיקה פי 6 מעצבים מאשר HM ו… מעתיקה דגמים מכל המעצבים. כך הפכה זארה לרשת האופנה הכי גדולה ורווחית בכל העולם.

3)     ירידה בנאמנות לקוחות

הקצב בו טכנולוגיות חדשות מתפשטות עולה בצורה לינארית. המודל של ממציאים – מאמצים מוקדמים – הרוב המוקדם וכו שהוצג בשנת 1956 כבר אינו רלבנטי.

היום יש שני פלחים – נסיינים שהם 2.5%, ואז את כל השוק (או שלא).

מה זה אומר על חיי מוצר?

פעם היה טווח – חדירה, התנסות ראשונה, התנסות שנייה, והופכים מכוכב זוהר לפרה חולבת וגו, היה זמן.

כיום אין זמן, במקום 5-7 שלבים לחיי מוצר או מותג יש 3 שלבים:

  • התפתחות
  • הפצה
  • החלפה

זה מאלץ לא רק הגברת קצב הפיתוח אלא גם שאלות כמו מתי נכון להשיק את המוצרים שלנו? פעם רצינו שהמוצר יהיה מושלם, היום סטארטאפים משיקים מוקדם, בשלב MVP, מינימל ויאבל פרוטוטייפ.

4)     שירותים > מוצרים

מגמה נוספת היא עלייה בצריכת שירותים על חשבון מוצרים. המדובר בשירותי ענן, שירותי אכסון, למידה, ייעוץ וכו. בנוסף גוברת צריכת המערכות הוירטואליות והבינה המלאכותית המפקחות על המערכות הפיזיות. מערכות אלה מתקשרות אחת עם השנייה, מאפייינות את הלקוחות ומציעות להם מוצרים.

הגבולות בין הפיזי לוירטואלי מיטשטשים, רובוטים ובינה מלאכותית מחליפים ויחליפו בקצב גובר את בעלי המקצועות השונים – החל מאנליסטים, דרך מומחי השקעות, וכלה ברופאי הדמיה ופתולוגים.

5)     עלייה במסחר מקוון

כמויות אדירה של חבילות מגיעות דרך הדואר, ומחליפות את המכתבים של פעם. אמזון לדוגמה משקיעה ברחפנים שישנעו הסחורה, וביכולת להיכנס לבתי הלקוחות בצורה מאובטחת ולספק להם את הרכישות הישר לדירה.

הממשק הוא הסלולרים, כמות הסלולריים עברה את כמות הטאבלטים והמחשבים הנייחים, וגוגל העלתה את הדירוג לאתרים רספונסיביים.

אבל… נשים עדיין קונות הרבה יותר מגברים גם במקוון, ובניגוד לתחזיות גם אנשים מעל 60 עברו לקנות במקוון. בנוסף תעשיית המותרות גדלה, וצפויה לשלש את עצמה עד 2025 לפי דוח של מקינזי.

6)     עליה בפעילות יזמית

האם ראיתם את כמות ההאקאתונים האקסלרטורים והאינקובטורים? את אינספור צעירים מלאי אנרגיה המקימים את הסטארטאפ שלהם? זה מתאפשר בגלל הירידה הדרסטית בעלות הטכנולוגיה: בשנת 2000 פתיחת סטארט אפ אינטרנטי דרשה 5 מיליון דולר, ב 2011, נדרשו 5000$

אחוז!

זה שינוי דרמטי, המאפשר לעוד ועוד יזמים להתחיל מיזמים.

המדובר לא רק ביזמים מהמערב, אלא גם מהמזרח, שנגחאי, בובמבי וכו. ובעולם מקושר פחות חשוב היכן נמצאים. המדובר לא רק בצעירים, יש נתונים שההצלחה עולה ביזמים בשלים יותר, גילאי 45 עד 50, ולשמחתי ולטובת העולם המדובר לא רק בגברים, אלא ביותר ויותר נשים.

7)     חברות של חיבה

בספר “חברות של חיבה” (“Firms of Endearment”) ניתחו המחברים (פרופ’ ראג’ סוסידה, ג’אג שת’ ודיוויד ב’ וולף) 22 חברות ציבוריות ו-29 חברות פרטיות אמריקאיות ו-15 חברות שאינן אמריקאיות, שכולן מנוהלות על בסיס ייעוד ותשוקה לעשיית הטוב, ולא רק על בסיס כלכלי: כל החברות הללו חותרות להפוך את הקהילה והעולם למקום טוב יותר, באמצעות זה שהן שמות את צורכי העובדים, הלקוחות, הספקים והקהילות במקום גבוה, לפחות מקביל לאינטרס הרווח של בעלי המנויות.

המחברים מצאו ש”חברות של חיבה” מצליחות יותר, ולא פחות! הן הציגו תוצאות כלכליות טובות יותר מהשוק ביחס של פי עשרה, בשנים 2011-1996.

8)     מוקד הכוח עובר למזרח

מה עושים?

אחרי שיישמתם את הכלי הראשון, וניתחתם את הפרדיגמה הישנה ואת החדשה הנולדת ממנה, באמצעות מפת שינוי פרדיגמה בתחום שלכם, ואחרי שצירפתם מובילים בארגון שלכם לתהליך, ויצרתם שפה חדשה, אתם יכולים לחלק את האתגרים של הארגון/הצוות שלכם לשלוש רמות, 3D ברוח הדפסת תלת מימד….

Do Now

Decide Now

Design Now

Do Now  

תחת Do Now שימו דברים לביצוע, שיחזקו את העסק שלכם, את מחויבות העובדים שלכם (הנכס האסטרטגי בכל ארגון), ואת הערך של Win Win שהפך בסיס לכל הצלחה. שימו שם גם את העבודה על 2 ה D האחרים, אחרת לא תגיעו אליהם.

Decide Now

תחת Decide Now רשמו את כל הסוגיות הפתוחות, הדילמות והשאלות שיארגנו את החשיבה קדימה.

Design Now

תחת Design Now רשמו את כל התהליכים שיש לעצב, הפרויקטים של לתכנן, המחלקות שיש להקים, שיתופי הפעולה שחשוב לפתח וכו. ורשמו לפניכם גם את המונח “אקוסיסטם”, ועליו – בפוסט הבא.

אתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

אוקטובר 2018

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*