ווריס דירי – מנהיגות נשים במיטבה

זה סיפור נפלא לכל אדם, לכל אישה, ובוודאי ביום האישה הבינלאומי. הסיפור שווריס דירי מספרת על חייה, סיפור של גבורה ותעוזה, שמתחת לעלילה המרגשת שלו מתחבא סיפור חיים של ילדה ואישה מנהיגה ומובילה.

עיקרי הסיפור

ווריס היתה ילדה בת 5 בסומליה כשעברה בכאבי תופת את הסירוס בסכין גילוח. סירוס – זה השם הנכון לברית המילה של ילדות מוסלמיות, שנעשית בסכין גילוח לא מחוטא, באבן חדה, ולעתים בשיניים. ללא הרדמה. פרוצדורה הגורמת כאב לא יתואר לילדות קטנות כיוון שהיא פוגעת באזור הרגיש ביותר בשל כמות קצות העצבים המגיעה אליו. התהליך הזה מביא להסרת הדגדגן, השפתיים הקטנות, ולעיתים גם חלק מהשפתיים הגדולות. ובסוף מה שנותר הוא וגינה תפורה, עם חור קטן עד כדי כך שההשתנה לוקחת דקות ארוכות, והוסת גורמת כאבי תופת, כי דם המחזור לא מצליח לצאת.

איזה מונולוגים יכולים לצאת מוגינה כזו?

ווריס דירי גדלה לחיי נוודות עם אימה, אביה, ואחיה ואחיותיה. משפחת נוודים במדבר הסומלי שגידלה גמלים וצאן. אבן דרך ראשונה הוא הסירוס שעברה בגיל חמש, אבן דרך שנייה היתה כשבהיותה בת 10 לערך סיכם אביה על מכירתה לשידוך לגבר בן 60, תמורת 6 גמלים.

ומה מאחורי הסיפור? שם ישנה מנהיגה

זה חד משמעית סיפור הרבה יותר גדול – על מנהיגות נשית במיטבה.

התפלאתי למה אף אחד לא רואה אותו בעיניים שלי, והתרגשתי כשחשבתי איזו ילדה אמיצה היא הייתה, ובעיקר כיצד בחרה להוציא עצמה מן המצוקה, ולהפוך את עצמה למנהיגה שמובילה שינוי בנושא מילת נשים. מרתק לראות איזו אישה עוצמתית צמחה ממנה, זה גורם לי להבין שיש הרבה תקווה בעולם, וכל כך הרבה יופי, בזכות נשים כמו דירי.

מה אתן הייתן עושות אם הייתן גדלות בחברה שבטית שזו תרבותה? תארו לעצמכן שעברתן סירוס בגיל חמש, כי זה “שלב הכרחי בהפיכה לאישה”. אתן מגדלות את אחיכן הקטנים, רועות צאן בשממה, ויודעות שההישרדות היא מעל לכל? קשה לדעת. סביר שמרביתנו היינו ממשיכות במסורת, בלי להבין כלל שיש לנו בחירה.

ווריס דירי לא עשתה זאת. היא בחרה לשנות.

בגיל 13 (!), בערך גיל ה”בת מיצווש” של ילדות ישראליות, דירי ברחה ממשפחתה על מנת להימלט מהשידוך. עזבה את כל חייה מאחור, הגיעה למוגדישו ומשם ללונדון, ומשם פרצה לעולם כולו. בספרה “פרח המדבר”, ובסרט עוצר הנשימה שנעשה בעקבותיו היא מגוללת את סיפורה המרגש. שווה גם לראות את כתבת התחקיר המעמיקה של אושרת קוטלר בנגל בנושא.

מעל הכל ווריס דירי מייצגת תעוזה, מהפכנות, ומנהיגות נשית במובן הכי עמוק, חזק ועוצר נשימה שניתן לדמיין. כי היא בחרה שוב ושוב לשנות את מסלול חייה, ולאחר מכן את מסלול חייהן של ילדות נוספות ברחבי העולם.

ילדה בת 13 שבורחת במדבר הסומלי מביתה, שנאנסת מספר פעמים, שעובדת כמשרתת בלונדון, ואז נשארת שם לבדה ומגיעה לקריירה של דוגמנית על בינלאומית מפורסמת, מוסלמית, שחקנית בסרט ג’יימס בונד…..

ואז – בסיבוב מנהיגות שלישי. היא עוזרת שוב אומץ לחשוף את סיפורה לעולם, אישה מוסלמית עם כיסוי ראש אלגנטי, ההופכת לדוברת ולשגרירת האו”מ נגד מילת נשים.

הבריחה.

הישארותה לבדה בלונדון והמצאת עצמה מחדש.

הפיכה לשגרירה נגד סירוס נשים.

יכולתה לחיות חיים מלאים ולחוות את עצמה בת מזל אינה מובנת מאלי. כי כן – דירי אומרת שלמרות הכל, למרות הפגיעה הבלתי הפיכה בגופה, היא אישה מאושרת, שמודה על חייה ומברכת את גורלה, למרות המודעות שפיתחה לברבריות הנוראית של המעשה שנעשה בה.

(כ 150 מיליון נערות ונשים עברו סירוס, ושכל שנה נוספות מיליון וחצי נשים נוספות למעגל הסבל. משום מה ברבריות נגד נשים וגופן היתה חלק מתרבויות רבות. קחו לדוגמה את סין – שם קשרו רגליהן של בנות רכות עד ששברו את העצמות והפכו אותן לגדמים בגודל 8 סנטימטר. תביטו על ארוכות הצוואר באפריקה, על כיסוין של נשים מוסלמיות…. ועל שלל ניתוחים פלסטיים ודיאטות הרעבה של נשות העולם המערבי. גם זו ברבריות ואלימות. אלימות בשם התרבות והמסורת, שהנשים מאדירות אותה, כי איזו ברירה אחרת יש להן?)

אז כן, הייתי רוצה לפגוש את ווריס דירי.  אישה אחת ומיוחדת, שעקרה עצמה מביתה ומולדתה, המציאה עצמה בעולם. אישה שהפכה לשגרירת שינוי.  אישה מעוררת השראה, לא יודעת חת, שעושה זאת בשקט, בלי מלחמה אלא רק בדיאלוג. מה אומר? מנהיגות נשית במיטבה.

וכן – נשים הן המין החזק – חלש

שלכן ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

 דצמבר 2012

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*