סרט, המסכה, מראית העין של הכוח חשובה מהכוח עצמו

איך לצבור כוח והשפעה בארגון?

Power is like being a lady… if you have to tell people you are, you aren’t  אמרה מרגרט תאצ’ר בחוכמה רבה, ואכן תרגום העוצמות הפנימיות שלכם לכוח והשפעה בארגון, ועשיית שימוש חכם בכוח שבידכם הינם אומנות אמיתית.

כוח ארגוני מוגדר כיכולת לגרום לאנשים לבצע משימות. ל-א’ יש כוח על ב’, אם הוא מצליח להפעילו, גם אין ב’ אינו מעוניין בכך מלכתחילה.

מה זו כת שלטת?

בכל ארגון יש “כת שלטת” זו אינה הקבוצה הבכירה ביותר, למרות שחברים רבים בה נמנים על הכת, זה הקבוצה החזקה ביותר, המחזיקה הכי הרבה כוח והשפעה, והמשפיעה ביותר ארגונית. לדוגמה בארגונים רבים ידוע מי “החכמים הארגוניים” ששווה להנהלה לשמוע את דעתם במגוון נושאים. היועצים ארגוניים המייעצים לארגון ולהנהלה יגיעו אליהם לשמוע את דעתם. הם לרוב לא כפופים למנכל, אבל הם חלק מהכת השלטת…. הצטרפות לקבוצה הזו מקנה לכם יתרונות רבים, אך הדרך לשם היא לא פשוטה.

כיצד לתרגם את העוצמות לבסיסי כוח והשפעה בארגון?

כוח והשפעה של אנשים בארגונים קשור בראש וראשונה לבכירותם ולסמכויות שלהם, וכמובן למנהיגות הטבעית שלהם. זו הסיבה שבאופן טבעי אנשים שואפים תמיד להתקדם למעלה ולא רק לרוחב, אנו כמעט מותנים לשאוף לקידום מעלה בשרשרת ההיררכיה הארגונית. שימו לב שזה אינו הנתיב המתאים לכולם, וזו עלולה להיות טעות עבורכם!

אבל לא רק הבכירות קובעת, ישנם מקורות כוח והשפעה ארגוניים נוספים:

12 דרכים ועשר עצות כיצד לצבור כוח והשפעה בארגון

  1. מקצועיות ומומחיות: “ידע הוא כוח” והעולם הופך יותר ויותר תלוי מומחים, ניהול הוא מקצוע נפוץ יחסית, לארגונים כיום נדרשים יותר אנשים שנחנו במנהיגות ובמקצוענות. עצה ראשונה: השקיעו בלטפח תחום התמחות ייחודי שמרתק אתכם וחיוני לארגון, תעמיקו בו ותלמדו כל הזמן, וכמובן תשקלו לבנות את יכולות ההובלה והמנהיגות שלכם, המומחיות והמקצועיות יתרמו לכוח והשפעה שיש לכם בארגון.

  2. גישה לבעלי כוח והשפעה בארגון: כשאבא שלי היה שוטר צעיר הוא נסע בכל יום מחיפה ועד לבסיס שלו בשפרעם בטרמפ עם מפקד הבסיס ונהגו. אבי (שהיה כבר כדורסלן ידוע אך שוטר בתחילת דרכו) ישב מאחור עם המפקד, והם פטפטו כל הדרך. מיד החלו פניות אליו מאנשים שחפצו להעביר מסרים למפקד… ‘כמובן שתמיד אמרתי שאעביר ומעולם לא העברתי’ הוא מספר לי בחיוך ממזרי.

    קירבה ישירה לבעלי הכוח והשפעה משרה על המקורבים כוח ומרחיבה את יכולת ההשפעה שלהם, זו הסיבה שלמזכירות יש כוח והשפעה המקנים להן חשיבות. עצה שנייה: סמנו בעלי כוח והשפעה בארגון שלכם, ואת היחידות החזקות, בחרו מהם כמה א.נשים שמעניינים אתכם ממגוון יחידות, ותיצרו עימם יחסים אישיים. מתי תדעו שהתקרבתם לבעלי כוח והשפעה? כשהם משתפים אתכם בבעיות שלהם….

  3. שליטה במשאבים: מי ששולט במשאבים כגון כסף, כוח אדם, ציוד או שירותים הדרושים צובר כוח והשפעה. בזרועות השיווק והכספים מתקיימת שליטה בכסף, אבל לא תמיד, תלוי בגיל הארגון, ובסוגו… למשל בארגון אחד שהכרתי יש מנהל כספים קשיש, איש לגמרי לא מקצועי, מיצג ‘סדר ישן’, ולא השמיע רעיון יצירתי מזה שנים. הוא לא שולט על הקצאת המשאבים, אבל בצורה מפתיעה הוא האיש החזק בארגון, משתי סיבות: הוא יושב ‘על האוזן של המנכל’, והוא משפיע על הקצאת המשאבים של התורמים, שהם הכסף הקריטי בארגון. לעצה השלישית 2 חלקים:  א. התקרבו למי שמנהלים משאבים בארגון שלכם. ב. תחתרו לאוטונומיה בניהול המשאבים באזור הסמכות שלכם, ובעיקר תקציב וכוח אדם, שהם הבסיס לניהול. תמיד יש פער בין האחריות לבין הסמכות שלכם תצמצמו אותו על ידי הגדלת הסמכויות שלכם כך שתתקרבנה לאחריות. (הפער הזה הוא תחילתו של מרחב המנהיגות).

  1. מראית העין של הכוח חשובה מהכוח עצמו: כוח והשפעה מצויים רק בממשקים בין אנשים או מערכות, והוא סוג של משחק. אנשים מעריכים את כוחכם אבל לא באמת יודעים לאמוד אותו. עצה רביעית: שחקו במשחק הפוקר של הכוח, אף אחד לא צריך לדעת איזה קלפים אתם באמת מחזיקים ביד.

  2. פתחו מגוון של עוצמות, נכסים ובסיסי כוח והשפעה חיצוניים: כמה עקרונות שחשוב לזכור: פיתוח עוצמות חשוב מפיתוח כוח כי העוצמות נשארות שלכם, המגוון חשוב – תיצרו תמהיל של כוח והשפעה מתחומים שונים, ותזכרו שבסיסי כוח חיצוניים עוזרים: לדוגמה אם תיצרו קשר עם לקוחות או מממנים גדולים, או תשקיעו ברשת קשרים ענפה ומשמעותית חוץ ארגונית, שתלווה אתכם גם הלאה, ואם יהיו לכם כמה חברים אמיתיים – זו כבר עוצמה…

  3. השפעה על האג’נדה ועל ההחלטות בארגון: מי שקובע את סדר היום משפיע על ההחלטות בארגון, צובר כוח והשפעה. עצה: תלמדו להשפיע על האג’נדה, על מקבלי ועל מנגנוני קבלת החלטות בארגון שלכם.

  4. כוח והשפעה ביורוקרטים: היכולת לצבור ולהפעיל כוח והשפעה שמקורם בלב המערכת הביורוקרטית של הארגון ובשליטה ברזיה המקצועיים המשפטיים והתקנוניים. שווה להשקיע בללמוד את זה – אם זה מעניין אתכם.

  5. הכוח לתגמל או להעניש: כוח תגמול מפעיל את הזולת באמצעות שכר ותגמולים כגון קידום, הוקרה או פרסים. הכוח להעניש כולל ספקטרום מהטלת משימות לא נעימות, דרך שלילת סמכויות ועד פיטורין, והוא מבוסס על הפחדה וכפייה. עצה: מנהיגות עושה שימוש השראה וחזון, ניהול עושה שימוש בתגמול וסנקציות. תעוררו השראה, ותזכרו שהכוח להעניש צריך להיות בשימוש נדיר מאד! (כל מי שגידל ילדים הרי יודע שפחד אינו מעצב התנהגות, אלא רק חיזוקים חיוביים. ואני בכלל טוענת שמי שעוסק בהנעת עובדים מבזבז את זמנו….)

  6. הכוח לתקוע: בכל הארגונים יש פוליטיקה, ומי שמצליח הם אלה שלא רק משחק בפוליטיקה, אלא נהנים ממנה. האם אתם נהנים מהמשחק? היכולת לתקוע נמדדת על ידי האפשרויות שיש לך לתקוע מהלכים ולהכניס מקלות בגלגלים של אחרים בארגון. אל תנצלו אותו אלא במקרים יוצאי דופן, ליצירת הרתעה. זהו כוח שלילי, להרע, שתוקע מהלכים וארגונים ולוקח אותם אחורה… ואגב הכוח להגיד “לא” הוא כוחם של חלשים, מנהיגים נמדדים בעשייה ומציאת פתרונות במקומות שנראים כמבוי סתום.

  7. ידע פנים ארגוני חשוב: מי שנמנה עם אלו שיודעים מה קורה בארגון מצוי בעמדה שאנשים יחפשו את קרבתו, וכך הוא צובר כוח והשפעה. עצה: תראו האם זה בכלל מעניין אתכם לדעת, רכלנים יהנו מזה יותר, אני אישית בשלב הזה כבר סובלת ולוקחת כדור גועל נפש, אבל אתם יודעים והבחירה שלכם…

  8. קואליציה ורשתות קשרים וחברויות: להתחבר עם אנשים אחרים שאתם מחבבים בכלל, בעלי כוח והשפעה בארגון בפרט, ולבנות רשת קשרים יחזק אתכם. עצה: א. קשרים בונים על ידי יצירת יחסים חברתיים ועזרה הדדית, ב. יחסים נמדדים כשקשה ובמשבר. גם פוליטיקאים יודעים שהלוויות חשובות משמחות…

  9. השראה, חזון והזדהות. תנו דוגמה אישית, תהיו בני אדם, תהיו קולגות טובים, תחלמו ותבצעו, תהיו חרוצים וחכמים, תובילו. חברים – זו מנהיגות, היא מעוררת בי השראה, ואתם יכולים לקרוא אינספור מאמרים עליה, אם בא לכם להתחיל לכו על הקצרצר להוביל לשינוי פינת הגאון, ועל הסודות של מנהיגים פורצי דרך….

להרצאה שלי על מנהיגות – כוח מול עוצמה

כוח והשפעה בפעולה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*