גלגל התנופה – מבט אישי

תמיד כשאני מתחילה תפקיד חדש, והפעם כסגנית נשיא לחדשנות בתל השומר, אני חוזרת לעיין שוב בספרי הניהול שעוררו בי השראה מיוחדת.

גלגל התנופה הוא בהחלט אחד מהם. כבר בפעם הראשונה שקראתי את ספרו של קולינס, מיד כשיצא בעברית, היה ברור לי שאני מחזיקה בידי מלאכת מחשבת וספר חובה למנהלים, הכנתי תקציר מהספר, והמשכתי הלאה.

אחד הדברים שהרשימו אותי במיוחד הוא העובדה שלקולינס לא היה שום מודל. הוא יצא לדרך בלי שום תפיסה, מלבד התשוקה לגלות כיצד חברות הופכות מטובות למצוינות. יחד עם עמיתיו למחקר, 22 בדיוק, הם איתרו חברות שעברו מפנה ונתנו קפיצה שמכה את השוק (המדד היחיד בו בחרו להתמקד לאחר מחשבה ודיון מעמיקים היה ביצועי המניה) ולאחר הקפיצה שמרו על תוצאות הרבה מעל השוק מעל 15 שנים.

מעבר לתקציר הספר שערכתי עבורכם והעליתי באתר, אני מצרפת כמה הרהורים:

הרבה השתנה בין 2001 לשלהי 2015

קולינס מתייחס בספרו לקצב השינויים, אולם אין לי ספק שבשלהי שנות ה – 90 בהן הוא כתב את הספר לא ניתן היה להבין את הקצב, את ההאצה בהאצה. כיום אנו בעולם של חדשנות משבשת ועולם אקספוננציאלי של האצה שקיצבה עולה, וזה מחייב לבחון מה העקרונות הנוספים לבניית חברות מופת. כי חברה מעולה ברגע שהפכה כזו, מאויימת מכל יזם שיושב בגאראג’ ועובד על הסטארט אפ הבא.

ממצא מרכזי של קולינס הוא שחברות שעשו את הקפיצה עבדו בתפישת הקיפוד הממושמע, והתמקדו בליבת החיבור בין שלושה דברים – מה שמלהיב אותן, התחום שבו הן יכולות להשיג מובילות עולמית והתחום שטוב לצמיחה בביצועיהן העסקיים וברווחיהן.

שורשי המושג תפיסת קיפוד מול תפיסת שועל נובעים ממאמר של הפילוסוף ישעיהו ברלין משנות החמישים. הכותרת של המאמר שאולה מפתגם של ארכיכלוכוס “השועל יודע הרבה דברים אך הקיפוד יודע דבר אחד גדול”.

להיות שועלה

הבנתי שאני שועלה: ברלין חילק את ההוגים והיוצרים בעולם לשני סוגים: שועלים וקיפודים. קיפודים רואים את העולם מבעד לעדשה חד-ממדית, ואילו שועלים מתבססים על מגוון רחב של התנסויות. הקיפוד המתחפר באדמה יודע המון על דבר אחד, ואילו השועל חי במעבה היער ולכן צריך לדעת ולהכיר תחומים רבים.

הדוקטור שיחיה הוא קיפוד, בור סוד שאינו מאבד טיפה, ואילו אני שועלה – הכל מסקרן אותי ואני רוצה ללמוד בלי סוף. על מנת להרוויח מיתרונותיי ה”שועליים” עלי ללמוד למקד עצמי, ולהתעקש על זה שוב ושוב. שועל שלא ילמד קצת “להתקפד” ולהתמקד ימצא את עצמו אבוד בסבך המידע והאפשרויות האדירות של היום.

בעולם של מציאות משתנה בקצבים אדירים חדשנות וחשיבה רחבה מחוץ לקופסה הם חובה לארגונים שלא רוצים לאבד את השוק שלהם. זה מחייב מנכ”לי חברות וארגונים לאתר את השועלים ולתת להם מקום של כבוד.

אגב אני בחברה טובה – שמעון פרס מגדיר עצמו כשועל וחושב, כמוני, ששועלים נחוצים יותר ויותר. ובחיבור למנהיגות יחזקאל דרור בספרו “מנהיג תהיה לנו” מדבר על “מנהיגים כוללניים” בעלי ידע רב תחומי והשקפה רחבה, קרי שועלים.

מה חסר בספר?

קולינס אינו מתייחס לדברים שהפכו מובנים מאליהם בעשור האחרון – למשל שיתוף עובדים ואיסוף השכל המשותף שלהם ושל קהילת הלקוחות ובעלי העניין. הפרדיגמה של ניהול טופ דאון של איש חכם או אפילו הנהלה מעולה עברה מן העולם. ארגונים גדולים מתחברים לעובדיהם וללקוחותיהם ונותנים לכמה הקולקטיבית לעבוד עבורם. קולינס אגב הוציא ספר חדש על העולם הקאוטי בו אנו חיים.

ברמה האופרטיבית המלצתי לכולם, ולמנהלים למובילי שינוי ובכלל היא להיות סקרנים, להתעניין ולהרחיב אופקים, להוביל על ידי שאלות, וללמוד כל הזמן. למידה לאורך החיים אינה רק כלי צמיחה אישית, היא משפרת את היכולת שלכם להנהיג, את האפקטיביות שלכם כמנהלים. והבונוס – היא מגדילה, כך ראו במחקרים רבים, את האושר שלכם.

ראו את קולינס מדבר על חשיבותן של שאלות.

 בכל זאת נדרשת מנהיגות

בין 2001 ל 2015 נכנסתי והתמחיתי בעולם המנהיגות הניהול והובלת השינויים. חלק מהתהליך היה מרגש וחלקו… מייאש. בחלק המייאש כלול בעיקר הייאוש מיכולתה של מנהיגות ציבורית להוביל בישראל שינוי אמיתי. בשנים הללו הבנתי שה”כיכרות חזקות מהמנהיגים”, ובכיתי על רפיסותם של אלה האחרונים.

בקריאה חוזרת של הספר מצאתי בליבי שוב תקווה לתפקידם של המובילים. תיאוריו של קולינס על “מנהיג שלב 5” גרמו לי להתגעגע לאנשים כאלה בצמרת השלטון מחד, אך לחזור להבנה עד כמה מנהיגות משפיעה – על עסקים, על החברה האזרחית, ועל עתיד המדינה, ועל כמה היא חשובה.

קולינס על מנהיגות שלב 5: שימו לב בסרטון הקצרצר להבחנה שקולינס עושה בין מנהיגות לבין כריזמה. אהבתי את זה שהוא מבדיל גם בין יכולות להנהיג לבין אישיות. גם הוא סובר כי מנהיגות היא בראש וראשונה – מעשים.

ואם במנהיגות שלב 5 עסקינן הרי לאו צה החכם הגדיר אותה אלפי שנים קודם, באחד מהמשפטים המבריקים ביותר שנאמרו: “המנהיג האמיתי כמעט שאיננו מורגש, וכשעבודתו שלמה אנשיו אומרים עשינו זאת בעצמנו“.

לתקציר הספר.

 

שלכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

דצמבר 2015

cliparti1_fox-clip-art_10-300x274

1 תגובה
  1. כרינה ובר
    כרינה ובר אומר:

    ברכות על תפקידך החדש. אני מכירה את המערכת היטב מהצד שמקבל שם שירות ואין לי ספק שנוכחותך, תתרום רבות.
    יש לי הרבה לתרום לך בעניין. אם תרצי, אשמח לשוחח איתך.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*