מנהיגות משרתת – אחד מתשעת העקרונות להובלה בעולם ממהר

מנהיגות משרתת:

אתם בוודאי מכירים את מבנה הפירמידה של הניהול הקיימת ברוב הארגונים: משולש היררכי כשבקודקודו המנכ”ל, מתחתיו המנהלים הבכירים – חברי ההנהלה, בשורה הבאה מנהלי דרגי ביניים, כך הלאה עד העובדים הזוטרים. בתחתית ומחוץ למשולש של הארגון מצויים הלקוחות, אותם משרתים כמובן העובדים הזוטרים.

אם אשאל בארגונים שלכם את העובדים הזוטרים מי הם רוצים שיהיה הכי מרוצה מהעבודה שלהם מה הם יענו? הבוס, כמובן.

אם נהפוך את מבנה הפירמידה, המנהל בקודקוד למטה, ותפקידו למלא את צרכיהם המקצועיים של המנהלים שמעליו בפירמידה ההפוכה, ואלה בתורם משרתים את העובדים שמעליהם, עד לעובדי השירות שמשרתים את הלקוחות – נבין את הרעיון הפשוט והחשוב של מנהיגות משרתת. כל דרג רואה בדרג הבא לקוחות אותם הוא משרת. התהליך עובד במודל הפרקטלים.

בניהול הישן תפקיד המנהל לשלוט בכפופים לו, במנהיגות 3.0 תפקידו לשרת אותם באופן הטוב ביותר כדי שהם יוכלו לשרת באופן הטוב ביותר את הלקוחות. כלומר המנהיג הטוב ביותר הוא לפני הכול – משרת, דבר המעקר לחלוטין את משחק הכוח.

מנהיגות משרתת מתבססת על עוצמה

כוח ועוצמה הם שני מושגים מובחנים, ויש ביניהם כמובן קשר, ויחסים חשובים ומשלימים:

כוח

עוצמה

מצוי בממשקים פנימית
לאנשים, מערכות, ומדינות שייכת לפרטים
נובע מתפקיד, מעמד, הון, כבוד נובעת ממיומנויות, יכולות ותכונות
משחק סכום אפס מרבה את עצמה
זמני נשארת שלכם

להרחבה בנושא: איך לצבור כוח בארגון, על ההבדלים בין כוח ועוצמה, על התשוקה לכוח, על הניהול החדש – צבירה ושימוש בכוח

המציאות ברוב הארגונים רחוקה מכך מזרח כמערב. ראיתי מנהלים מכורים לכוח שסירבו לעזוב את תפקידם, מנהלים שאיבדו את כל כוחם אבל נאחזו בכיסאם. למה? בגלל תאוות כוח, חרדה מפני אובדנו, מפני הריק שמצפה לאחר הכהונה רבת הפעלים. רבים לא מבינים שאותה תקופה שבה הם נתפסים על ידי סביבתם כלא-רלוונטיים – מכתימה אותם, הופכת אותם ממנהלים עטורי הישגים ופרסים לאנשים שכל הארגון וסביבתו מדברים בהם סרה, לעתים אפילו בחוסר כבוד עד תיעוב, עד הרס המוניטין. לדעת לפרוש בזמן זו אמנות, חשוב לא לפספס פרישה גדולה ובשיא.

השימוש החכם שתעשו בעוצמות שלכם יביא להשפעה ולהצלחה. שימוש בכוח מוטעה יגרום נזק, גם לכם – כי תחמיצו את ההזדמנות להמשיך להתפתח, לבנות עוצמות פנימיות, שימשיכו אתכם הלאה, בעוד הכוח שלכם פעמים רבות יחלוף. כמובן ששימוש לא חכם בכוח יגרום נזק גם לסביבה. מנהיגות אוטוקרטית וכוחנית הרסנית לארגונים וצוותים, היא יוצרת סטרס, וחוסר שביעות רצון ובכך פוגעת בתפוקות. חכם ירבה עוצמה, חזק ירבה אויבים.

מנהיגות 3.0

אם ניזכר במודל התשוקה למנהיגות נראה שפעמים רבות אנו מגיעים לעמדות ניהול כשאנו מונעים מאגו, תשוקה לכוח, ולניראות אישית, זה שכיח, וזה בסדר גמור. במהלך ההתפתחות שלנו יש לנו הזדמנות להתפתח כמנטורים, לגדל מנהיגים, למחפש ולייצר משמעות, ולמצוא את הייחודיות בכל חבר צוות.

‘The goal is not to be better than the other man, but your previous self’

דלאי למה.

תהליך הצמיחה האישי שתוכלו לעשות בניהול היא לעבור למנהיגות 3.0!

ישנם 9 עקרונות למנהיגות 3.0, הנדרשת בעולם החדש, הממהר, אחד מהם הוא כמובן מנהיגות משרתת, ולא הסתמכות על סמכויות וכוח.

הטיפוס הקלאסי של מנהל דור 1.0 חשב שהוא יודע כל, טיפוס סמכותי עד אגרסיבי, מנהיגי 3.0 מבינים שעליהם להיות בראש וראשונה מנטורים, וכי החלטות שמתקבלות בהיוועצות הן טובות יותר. מנהיגי 3.0 יתאימו את הניהול לארגון לצוות ולעובדים, יעבדו מעט עם כללים והרבה יותר עם תשומת לב, וישקיעו בשירות האנשים ובבניית צוותים מעולים. הם ישמרו על הטאלנטים שלהם מכל משמר, ויחפשו תפקיד לאדם מעולה במטרה לשומרו, או יפעלו בהתאם לכלל של קולינס “קודם כל מי ואחר כך מה” – יבחרו קודם את מי מעלים לאוטובוס, ואחר כך יעסקו במציאת התפקיד.

מנהלי העבר חשבו שמה שהיה הוא שיהיה, מנהיגי 3.0 מבינים כי העולם ממהר, המציאות השתנתה, וכי קצב השינוי עולה, ולכן הם חדשנים ומעודדים יצירתיות וגם משרתים את העובדים בארגון. ולא רק את העובדים, מאפיין של מנהיגות משרתת הוא חיפוש לעשות טוב לכל בעלי העניין – עובדים, לקוחות, ספקים ומשקיעים ולא רק לבעלי מניות.

אחת הדוגמאות לחברות אימפקט היא רשת החנויות למוצרי אכסון Container Store. הרשת התמודדה עם משבר קשה – ירידה של 40% במכירות בתקופת מיתון. החברה רצתה שלא לפטר עובדים. הפתרון היה יצירת הסכמות עם העובדים להוריד מעט, ובאופן זמני, את אחוזי המשרה של עובדי המשרה המלאה, תוך שימור מלא של כל העובדים הזמניים. במקביל עבדו עם הספקים על התייעלות. התוצאה היתה שהעובדים, וגם הספקים, נשארו מחויבים לארגון, והחברה יצאה מהמשבר מחוזקת יותר. החברה אגב משלמת לעובדיה פי שניים מהשכר הנהוג בשוק מתוך תפיסה שעובד מרוצה עושה עבודה של שניים או שלושה עובדים ממורמרים. יתרה מזו – הם משקיעים בעובדים מעל 200 שעות הדרכה בשנה לעומת 7 השעות בממוצע הנהוגות אצל קמעונאים אחרים. העובדים מחזירים אהבה לחברה, שיעורי העזיבה עומדים על 10% לעומת 75% עזיבה אצל קמעונאים מקבילים.

החברות הללו עושות שימוש במונח “אהבה”, הן גם לא פוחדות ממנו, והן מסייעות לעובדיהן להגיע להגשמה עצמית ומשמעות. הן לא רק מדברות על יצירת סביבת עבודה רוויית משמעות ושמחה, הן עושות זאת.

מנהלי הדור החדש מקימים ומובילים עסקים חברתיים, שכיום יש אפשרות גם לתת להם אקרדיטציה. כשהם מתעשרים הם נהפכים למשקיעי אימפקט, ומחפשים להשקיע השקעות אתיות שעושות – Return On Investment ROI וגם רווח חברתי SROI. קרי Social Return On Investment. מנהיגים כאלה, כבר ציינתי, מגדילים את מרכיב הכיף וההנאה במקום העבודה. כזכור יש חברות שממנות סמנכ”ל אושר (מעל ל- 300 חברות שעשו זאת), במקום זאת עדיף למנות סמנכ”ל משמעות, שיוביל את הפיכת הארגון לחברה של חיבה.

מנהלי העולם החדש ממוקדים בלגדל ולפתח את האנשים והצוותים בארגונים שלהם. הם יודעים שיש הרבה דרכים, ושלא באמת חשוב איך קוראים להן, אבל שמנהיגים ומנהלים מובילים – קודם כל מגדלים אנשים, וכמובן מעצבים ארגונים מובילים.

אני מזמינה אתכם לשרטט את מפת המנהיגות האישית שלכם, לשאול את עצמכם מה מתוכה מתאים לארגון שלכם, ולמי שאתם, להקשיב לעצמכם לצוות ולשוק. עכשיו הזמן לקחת אחריות על הפער בין מי שאתם היום לבין מי שתירצו להיות מחר. היכולת להיות ‘מנהיגות משרתת’ היא ציר מרכזי בשינוי!

אתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

מרץ 2019

 

ד”ר מיכל חמו לוטם היא יועצת אסטרטגיה וחדשנות ומרצה על במות בארץ ובעולם. היא מביאה שתי התמחויות בעתידנות רפואית ובניהול ומנהיגות. סיפרה ‘ניהול וצוותים מנצחים בעולם ממהר’ עומד לצאת בהוצאת מטר. מלווה מנהלים וארגונים, ומביאה את העתיד אליהם, ואותם אל העתיד.

להזמנת הרצאה/סדנה, או לתיאום ייעוץ אסטרטגי – כאן.

 

עוד משהו: כיום מנכל”ית מייסדת של אושיה – נשים מובילות בריאות. רופאת ילדים, כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, והייתה שותפה להקמת ארגונים ומיזמים רבים.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*