מנהיגות נשית, המין החזק – חלש…..

מלאלה יוספזאי - מנהיגות נשית

מלאלה יוספזאי, זוכת פרס נובל לשלום הצעירה ביותר. פעלה באומץ ובנחישות למען חינוך בנות בפקיסטן.

נשים.

אנחנו מהוות מחצית מהאוכלוסיה, אבל רק 10% מן הרופאות הבכירות, רק 18% מחברות הכנסת, רק 10% מחברות הדירקטוריונים ורק 3% מיושבי ראש החברות.

להמשיך?

למה זה קורה?

מדובר בתופעה חובקת עולם, לא סתם הורגים 200 מיליון תינוקות ועובריות נקבות בסין והודו, לא במקרה מלבישים אותנו בורקה ורעלה, ולא במקרה מלים אותנו עד היום בסומליה ואפריקה, ועד לפני חמישים שנה קשרו את רגלינו בסין עד שעצמותינו נשברו, והידקו את מותנינו במחוך עד שלעיתים לא יכולנו לנשום.

והסיבה שבעטיה אני מדברת בגוף ראשון רבות, היא כי אני הנני חלק מן הקולקטיב האנושי, וגם מן הקולקטיב הנשי. ואני מקוה שמי שעדיין לא הבינה שבלי סולדריות נשית ויחד עמה מנהיגות נשית, לא יהיה כאן עתיד טוב יותר – תבין זאת קצת יותר.

נשים צריכות לצבור כח

“אם המאה העשרים היתה מאה של זכויות נשים המאה העשרים ואחת תהיה מאה של מנהיגות נשים” כתב הניו יורק טיימס משפט שלכד את תשומת ליבי. זו תחזית מעניינת, בעיני סבירותה נמוכה, אבל אם רוצים למקסם את האפשרות שהיא תתממש חייב להתמלא תנאי חיוני ביותר: נשים צריכות לקחת את עתידן בידיהן כקולקטיב, לא רק כפרטים, ולצבור כוח. כוח ולא רק עוצמה.

העולם הולך יותר ויותר לעולם רשתי, וזהו סוג חדש של כוח, שאנו מצטיינות בו. 

כוחן של רשתות וקהילות רב מכוחו של היחיד. הרשתיות וחזרתו של הכח לציבור הוא אחד הטרנדים החזקים ביותר של המאה העשרים ואחת, ונשים חייבות לסייע האחת לרעותה כדי שנוכל לבנות כאן מנהיגות נשית אמיתית.

אני בין המקימות של תנועת “נשים עושות שלום” שהחלה בקיץ 2014 בעקבות מבצע צוק איתן, – זו חוויה מרעננת עבורי לראות איך עובדות עשרות ומאות נשים יחד  – ברשתות וקבוצות, בצורה שונה לגמרי ממה שהכרתי עד היום.

זה אפשרי!

דוקטרינת אתנה

ג’ון גרזמה, פרסומאי האמריקני וחוזה טרנדים, חיבר ספר על נשים בעולמנו, בשם “דוקטרינת אתנה”. שני מסרים תפסו אותי בהקשר של מנהיגות נשית כשקראתי את דבריו של גרזמה:

  1. “בכל המדינות בהן ביקרנו, אנחנו רואים את עלייתו של סגנון מנהיגות יותר גמיש, משתף, אמפתי, וקולקטיבי. שמושך כישרונות”.
  2. “מי שרוצה להצליח בכלכלה החדשה החברתית והשקופה של בני דור המילניום, חייב לאמץ תכונות נשיות”.

כח מול עוצמה

אני עושה הבחנה בין כח לעוצמה. ומי שחושבת כי העולם ייתן לנשים לצבור כוח בשקט – חולמת. גם במדינת ישראל הדמוקרטית נשים מופלות לרעה יום יום, גם בעמדות הבכירות ביותר. ורובנו שותקות. 

נכון – חיוני שנשים יפתחו עוצמות פנימיות, אבל לא פחות חשוב שהן יבינו את שפת הכוח, ויחזיקו בידיהן כח במטרה לבנות, ליצור, וכן, גם לשרוד בעולמם של גברים. החזקת הכח היא תנאי הכרחי, אבל לא מספיק לבניית מנהיגות נשית טובה. 

מנהיגות נשית

מנהיגות נשית היא יכולת המצויה הן אצל גברים והן אצל נשים. המדובר במנהיגות המושתתת על תכונות של שיתוף, דמוקרטיה, וחכמה קולקטיבית. זו המנהיגות היחידה המאפשרת ניווט והובלה במורכבות שכל כך חיוניים בעולמנו המורכב. יש גברים שכבר מבינים זאת, ומטפחים בעצמם את התכונות הללו במודע או מבלי משים, גברים כאלה יהיו אלה שיהנו מן הטרנד שמשרטט ג’ון גרזמה בספרו לא פחות, ואולי יותר מן הנשים.

גרזמה מצא כי הדור החדש של צרכנים ויזמים מעדיף חברות ומנהיגים עם תכונות שנחשבות לנשיות: חמלה, ענווה, אמפתיה, גמישות, נאמנות וסבלנות (ראו בסוף את טבלת התכונות לפי ג’נדר שריתקה אותי במיוחד, כי היא מייצגת סטריאוטיפים רחבים). הוא טוען את הטענות המרתקות שלו על בסיס סקר שערך בקרב 64 אלף איש ברחבי העולם. שמתי לב שהוא כתב את הספר לא עם אישה, אלא עם גבר אחר, מייקל ד’אנטוניו, זוכה פרס פוליצר, ותהיתי האם הוא היה נכתב אחרת לו היתה לו אישה שותפה?

זכויות לא נותנים – לוקחים

האם, לאור כל הזוועות העולמיות שתיארתי, יש למישהי ספק כי נשים הן קבוצה מוחלשת?

מוחלשת כן, אך לא חלשה. אני סבורה כי אנו המין החזק – חלש.

  • המין חזק: כיון שנחנו בתעצומות נפש אדירות, אנו מחזיקות מזה דורות את המשפחות והקהילות שלנו; מובילות את המהפכות האחרונות; וכמובן אנו חזקות כיון שהמין האנושי תלוי בנו הנשים להמשך קיומנו בצורה כזו.
  • המין החלש: היינו פעם כשכוח פיזי נדרש לקיום בסיסי; והוחלשנו כיון שהתלות הזו של המין האנושי בפריוננו הביאה את מחצית המין האנושי לשים באופן עקבי גבול לעוצמתן של הנשים, להחלישן פיזית ולהדירן ממקורות הכח…
  • כיום, נכון למאה העשרים ואחת, אנו חלשות רק בדבר אחד: אנחנו לא עוזרות מספיק האחת לרעותה, ולא מגלות מספיק סולידריות.

אמנם יש קרני אור גם בישראל וגם בעולם, אך מי שחושבת שיתנו לנו גם ללדת, קרי לשלוט במוקד הכוח האולטימטיבי של הפריון, וגם להתחזק ולהיות שותפות בשליטה במוקדי הכוח בעולם, ושזה יעבור בלי מהומות – טועה. מן המפורסמות הוא שהחזקים תמיד מנצלים את מקור כוחם וממשיכים את ביצורו. ולכן קודם כל חשוב שהמוחלשים ידרשו את זכויותיהם, אחרת מבני הכח נוטים לשמר את עצמם, בארגונים, במערכות ובמדינות.

שאלתי את עצמי האם המגמות שמשרטט גרזמה בספרו טובות לנשים, ולפתע לא הייתי כה בטוחה. מהנסיון שלי עם מנהלים צעירים מתפתח וצומח לנו דור של גברים רגישים, דמוקרטיים ומשתפים, מנהיגות נשית במיטבה. הם אלה שירויחו ראשונים מן הטרנד והסדר החדש. הרי תמיד החזקים מרוויחים קודם כל משינוי סדרי עולם. לצערי אין לי צל צילו של ספק שאותם הגברים שוב יוליכו את עמינו ומדינותינו למלחמות וטרור אם לא תהיינה נשים בשלטון. ואולי זו גם חולשתנו, אנו מביאות חיים, ולכן רגישות הרבה יותר לחיים, ולא רוצות מלחמות ומאבקי כוח, רק שלום ואחווה.

וסוגיה קטנה אך סימבולית – מדוע בעצם לא בחרו באישה להיות שותפה לכתיבת הספר? זו עוד הוכחה קטנה לטענת היסוד שלי, העולם לא יניח לנו הנשים להתחזק באמת ולהוביל עם מנהיגות נשית, כל אנו מחזיקות באופן אבסולוטי את הכוח החזק מכולם, כוח החיים…

כיום יותר מכל עתיד היקום תלוי במנהיגותן נשים. מנהיגות נשית חיונית להפסקת המלחמות, לקבלת החלטות מורכבות, להובלת חזונות רחבים ומשותפים על ידי בריתות ומכפלות כח. ולכן, לצורך עתיד ישראל והעולם כולו ולא רק עתידנו האישי, עלינו להתחבר, ליצור בריתות ומערכות תמיכה, ולבנות אחווה נשית שלא תפחת ואף תהיה חזקה יותר מזו שיוצרים הגברים סביב המסטינג בצבא.

שלכן ובשבילכן, ד”ר מיכל חמו- לוטם, מנהיגות ואושר.

עוד:

  1. שתפו את הפוסט אם אהבתן כך שגם החברות שלכן ייהנו ממנו, פשוט לחצו לייק
  2. מאמרים על מנהיגותה של שריל סנדברג, הילרי קלינטון, מרים הנביאה, מנהיגות נשים או מנהיגות נשית מנהיגות נשים מאמרים בספרות
  3. למאמר על ספרם של ג’ון גרזמה ומייקל ד’אנטוניו
  4. המין החלש – חזק היא דוגמה לאמת עמוקה.
  5. טבלת התכונות לפי מגדר על פי גרזמה, מסמך מרתק של תמונת הסטראוטיפים של המין האנושי:

תכונות גבריות

תכונות נשיות

תכונות ניטרליות 

דומיננטיות

כנות

ראייה לטוח רחוק

חוזק

נתינה

אנרגטיות

גאווה

קסם אישי

פשטות

נוקשות

נדיבות

אותנטיות

שאפתנות

סבלנות

להיות שונה

פוקוס

טרנדיות

משוחרר

יכולת לפתור בעיות

פסיביות

משתף פולה

ביטחון

חוסר אנוכיות

אינטליגנציה

אנוכיות

דאגה

ערמומיות

אגרסיביות

רגישות

מסורתיות

אומץ

טרנדיות

כיפיות

מנהיגות

אמוציונליות

ישירות

תמונות:

  • בנות הולכות לבית הספר בפקיסטן. מתוך וויקיפדיה, UK International Development
  • מלאלה יוספזאי, מתוך וויקיפדיה, Claude Truong-Ngoc

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*