ניהול קשוב

בדיוק היום כשאני כותבת בספר שלי על צוותים מנצחים את הפרק על ניהול תוך הקשבה ותשומת לב, וזו הכותרת של הטיפ היומי למנהלים שאני מקבלת מהרוורד ביזנס רוויו:

The Best Leaders Know How to Really Listen

קל להגיד וקשה לעשות – הרבה הרבה מנהלים יסכימו וינידו בראשם, רק מעט מהם (וגם לי זה קשה – מודה) באמת יצליחו להקשיב לאורך שבועות ימים ופגישות ארוכות.

אבל מה לעשות שניהול משתף הוא הדרך להשיג תוצאות, והוא קודם כל ניהול קשוב. אדווה, מנהלת הדיר בקבוץ נאות סמדר אמרה לי שהיא מעדיפה לנהל באמצעות תשומת לב ולא באמצעות נהלים, היא קלעה בדיוק ללב העניין, תשומת לב היא הבסיס להכל, וזו עבודה מאומצת וקשה.

כן כן אני כבר רואה אתכם חושבים – מה האתגר בניהול דיר, אז אזכיר לכם שניהול כושל של דיר יביא למוות של דייריו, שזה למען האמת נזק גדול בהרבה מזה שרוב המנהלים הכושלים שאני מכירה גרמו.

3 סוגי מסרים

תשומת לב והקשבה כוללות קשב למרכיבים קוגניטיביים ורגשיים. מטרתן היא להבין, באמצעות תשומת לב למידע שאנו מקבלים משלושה סוגים

  1. מילולי – שפתי או ורבלי.
  2. מידע קולי – שהוא אחד משני סוגים של מידע לא ורבלי, אינטונציה, רצב הדיבור, גובה הצליל וחיתוך הדיבור, וכמובן המילים שלא נאמרות שיכולות להעיד על הססנות בישנות או פשוט חשיבה עמוקה שמתבטאת בהפסקות ושתיקות.
  3. שפת גוף – שעיקרה תנועות גוף הנותנות שדרים ויזואליים מדברים כגון תנוחת ישיבה, תנועות ראש וחלקי גוף, ועוד.

הופתעתי למצאי מחקרו של אלברט מרביאן, שגילה כי דווקא התוכן המילולי משפיע הכי פחות, הוא אחראי לכ 7% מהקלט שלנו. המידע הקולי של הטון משפיע בשיעור של 38%, ומעל למחצית, 55% מהרושם שלנו מקורו בשפת הגוף של הדובר. חישבו כמה מידע יש שם עבורנו, וגם (לצערי) כמה מידע אנו מחמיצים בגלל הקשבה לא טובה לצוות שלנו, ללקוחות, לספקים. מידע שיכול היה להיות חיוני למשא ומתן, לקבלת החלטות טובות יותר, לניהול קשוב משתף, המבוסס על תשומת לב ולא רק כללים ונהלים, להשגת תוצאות מעולות.

תרגול הקשבה הוא קשה, כי בעיות בהקשבה והסחות דעת הן פעמים רבות אורגניות – למשל מנהלים עם הפרעת קשב וריכוז (ויש הרבה כאלה, ומצוינים), או מנהלים עם צרכים מוגברים לניראות ותשומת לב, או מנהלים נרציסטיים.

תרגול הקשבה למנהלים

ראיתי המון המלצות לתרגילי הקשבה, רובן לא עוזרות, כי הקשבה היא אומנות.

העבודה העמוקה והכי אפקטיבית לפתח הקשבה היא שימוש בטכניקות המחברות גוף נפש. העבודה הזו מתחילה בתובנה שאם אתם עובדים ביתר ואינכם מקשיבים לעצמכם – לא תוכלו להקשיב לאף אחד בצורה מיטבית, כי הקשבה דורשת פניות רגשית ויכולת להניח למחשבות והרצונות שלכם בצד, על מנת לחזור אליהם בצורה טובה יותר לאחר שהבנתם את הרעיונות והצרכים של מי שמולכם.

גיליתי את טכניקות התרגול גוף-נפש כרופאה וכמנהלת כשהתחלתי מתרגלת יוגה, ראיתי עד כמה המוח שלי מצטלל בזכות התרגול. עם הזמן גיליתי עולם שלם ובו מעל 30 טכניקות תרגול גוף נפש, כולל טאי צ’י, צ’יקונג, שיטת אלכסנדר, שיטת פאולה ורבות נוספות – חפשו רשימה בויקיפדיה.

לא משנה מה השיטה הטובה לכם – היא תלמד אתכם להיות מנהלים הרבה יותר טובים אבל גם תיתן לכם תועלות אדירות ברמת הגוף, הנפש, והיכולת להקדיש זמן לחשיבה מעמיקה, ולשפר את הריכוז ותשומת הלב שלכם.

אם אין לכם זמן לעצמכם ואתם רוצים תוצאה מהירה – תנסו פשוט לנשום נשימה עמוקה אם באמצע פגישה איבדתם את ההקשבה, ואם זה לא עוזר – צאו לרגע לשירותים או להתאוורר.

עוד דבר שעוזר הוא למקד את תשומת הלב בהקשבה שלכם, להביט על הסחות הדעת הטבעיות, ולראות כשאתם בפגישה במי מהשלושה ממוקדת תשומת הלב שלכם:

בעצמכם? ואז אתם עסוקים במה תגידו.

בדובר? ואז אתם קולטים גם את השפה הלא מילולית

במרחב כולו? ואז אתם ערים לסביבה, לכל הדוברים ולדינמיקה ביניהם. ברור כי כשאתם מנהלים ישיבת צוות אתם צריכים להתמקד במרחב, וברור שכשאתם ממוקדים בעצמכם אתם מחמיצים את כל ההזדמנות.

הקושי בהקשבה גובר ככל שאנשים מוסחים עקב הטכנולוגיה, וישנן הגדרות לסוגי הקשבות שונות. לדוגמה ההגדרה להקשבה פעילה, שהיא תהליך שבו אתם משתמשים בכל החושים על מנת להבין הבנה עמוקה ואמיתית, ובסופה את מחזירים משוב לדובר לגבי מה שהבנתם לגבי כוונתו הן במסר המילולי והן בשפה הלא מילולית, וכך מאפשרים לדובר לתקן ולדייק את המסר שלו עד להבנה מלאה.

לא ביום אחד הופכים מנהלים קשובים, אולם תשיגו באמצעות קשב דברים נוספים, לא פחות חשובים מאשר להיות מנהלים מובילים לצוותים מנצחים.

שלכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

אוגוסט 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*