שלוש הערות על הממשל בישראל

לאחרונה התפרסמו כתבות על הרפורמה בשירות הציבורי, וגיא רולניק אף הגדיר אותה כרפורמה החשובה ביותר המתרחשת כיום. במקביל אנו שומעים מזה שנים כי שינוי שיטת הבחירות הוא התשובה לבעיותינו. האמנם?

שלוש הערות על הממשל והמערכות הציבוריות בישראל:

ישראל היא מדינה בהתהוות העומדת בפני אתגרים יוצאי דופן: אמנם השלמנו את שלב ההקמה, אך לא עברנו עדין להיות מדינה ממוסדת. המשמעות היא שהאתגרים העומדים בפני הממשל בישראל כוללים הרבה מעבר לתחזוקת ההווה, קרי רגולציה ומתן שירותים. האתגרים העומדים בפני הממשל, נבחרי הציבור ובחירי עובדי הציבור, קשורים בעיצוב עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בת קיימא ומשגשגת. אין אף דמוקרטיה המתמודדת עם אתגר בסדר גודל כזה, המצוי רובו ככולו באחריות הממשל ובסמכותו. מבט אל הטווח הארוך ועיצוב המדיניות להמשך שגשוגה של ישראל כבית יהודי ומדינה דמוקרטית הוא קריטי, ודורש מבכירי הממשל מחויבות לפנות זמן למחשבה על הטווח הארוך בדרך קבע.

בממשל מכהנים אנשים נפלאים: פעמים רבות אנו שומעים כי הבעיה של השירות הציבורי היא איכות האנשים. זו טעות חמורה. בכירי השירות הם אנשים יוצאי דופן, שבקלות היו יכולים להוביל חברות עסקיות להישגים מצוינים, וחלקם אף עושים זאת לאחר שסיימו את תקופת השירות הציבורי. בממשל שלנו עובדים רופאים מצטיינים שהופכים מנהלי בתי חולים יוצאי דופן, צוערים מצטיינים בשירות משרד החוץ, מפקדים אמיצים בצבא, ועוד כישרונות מבריקים. יתרה מזו בשנים האחרונות תוכניות צוערים לממשל דוגמת עתידים הביאו לכך שדור צעירים מבטיח ממלא את שורות השירות הציבורי. מספר שנים אחר כך, עדיין מלאי תשוקה להשפיע, הם כבר שחוקים מאד. הסיבה לכך היא אתגרי הניהול והקשיים האדירים בהובלת השינויים שמעמידה המערכת, ולא איכות ההון האנושי שלה.

הבעיה אינה באיכות משרתי הציבור, גם לא בשיטת הבחירות, הבעיה היא הפיצול של המערכות ומורכבותן מול גודל האתגרים: הממשל מורכב תתי מערכות מרובות. הממשלה איננה אדם אחד, ואפילו אינה מערכת אחת. היא מורכבת מהרבה מאד תת – מערכות גדולות ומורכבות, שכל אחת מהן מעסיקה מאות ואלפי אנשים.אין ספק שבדומה למגזר העסקי ולחברה האזרחית, הבכירים שבהם איכותיים במיוחד. כמו במדינות אחרות גם ישראל צריכה לקדם תפיסות של ממשל הוליסטי. המורכבות של המערכות הממשליות נובעת מכך שאנו מדינה קטנה בעלת מגוון אוכלוסיות ושונות בצרכים. בשנים האחרונות המורכבות של המערכות גדלה עוד יותר בגלל הדינמיות העולה של קצב החיים, לאור היווצרותן של דיסציפלינות חדשות (חירום, איכות הסביבה) וצרכים חדשים, לאור הצורך לייצב קואליציה על ידי ריבוי משרדים ותיקים ועוד.

המורכבות הגדולה, החוצצים בין המערכות והשונות האדירה בתוך המערכות המרכיבות את הממשל מצמצמת מאד את היכולת לתכנן וליישם מהלכי שינוי מורכבים וחוצי מערכות. חוסר היכולת לבצע הוא גדול, והופך את היכולת לנהל ולהוביל שינויים בשירות הציבורי לקשה ומורכבת עשרת מונים בהשוואה לעולם העסקי או למגזר השלישי.

שינוי שיטת הבחירות אינה התשובה לבעיות העיקריות בממשל, גם לא הזרקת אנשים איכותיים לממשלה. האתגר הגדול ביותר העומד בפני הממשל הוא דו ראשי: מחד הטיפול המושכל במערכות, והפיכתן לשילוביות והוליסטיות, תוך המשך צמיחה ופיתוח של ההון האנושי, ומאידך מעבר לעבודה מוכוונת תכנון ארוך טווח. רק ממשל אפקטיבי יוכל להוביל את מדינת ישראל קדימה.

האתגר הזה חיוני כי בלי ממשלה אין לנו מדינה ואין לנו עתיד.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*