החוליה המקשרת – מנהלי המחוזות בישראל

מאת עו”ד רועי מקלר

הכלל הראשון אותו מלמדים בצבא בהכשרת ניווטים הוא שאם ברצונך לעבור בשטח זר בהצלחה עליך לפסוע בשני-שליש גובה. החלק התחתון של ההר אמנם תלול וקשה יותר להתמצאות בשל הרכסים המסתירים את התמונה המלאה ומאטים את ההתקדמות ליעד, אך מצד שני קל יותר לפעול שם מבלי להתגלות. כאשר נמצאים על הפסגה אמנם מרוויחים עליונות אסטרטגית ביחס לסביבה, אך קשה לבצע עליה מהלכים משמעותיים מבלי להיחשף.

כנס מנהלי המחוזות שערכנו בשבוע שעבר קיבץ לראשונה את אותם האנשים המעצבים בשגרת יומם את המציאות של כולנו. הם אינם פועלים מפסגת המטה המשרדי בירושלים, אך עומדים בראש המחוזות ומנווטים את מימוש המדיניות הציבורית במרחב התפר, ובשטח, בשני שליש גובה. לרוב אותם מנהלים פוסעים בדד. היוזמה להקים את הפורום נבעה מהניסיון להפוך את מנהלי המחוזות לצוות מאוחד. כך, באמצעות ההליכה המשותפת, יוכלו אותם מנהלים להציב יעדים רחוקים יותר ולהגיע אליהם מהר יותר.

התגובות שקיבלנו בשבוע שלאחר הכנס מלמדות כי אותו הכלל שלמדנו בלימודי הניווטים במהלך הטירונות תקף גם לעולמם של מנהלי המחוזות: גם להם קל יותר לפעול ולהשפיע בשני שליש הגובה. הדבר השתמע בדברי חלק מהמנכ”לים שהשתתפו בכנס, שתיארו את קשייהם. לעתים דווקא המצויים בפסגה, על כיסא המנהלים בלשכה הממשלתית, מתקשים יותר להוביל שינוי משמעותי.

כנס מנהלי מחוזות

כנס מנהלי מחוזות

מי הם מנהלי המחוזות?

מנהלי המחוז הם ה”סיירת” של משרדי הממשלה. הם אמונים על יישום החלטות הממשלה בשטח, בשני-שליש גובה. עליהם להיות מנוסים ומקצוענים כך שיוכלו גם לבצע את הוראות המטה, וגם להיות קולם של אזרחי המחוז כלפי המטה. אחד האתגרים העומדים בפניהם הוא ניווט במורכבותהבדידות שבתפקידם היא האתגר השני, ואילו ההתמודדות עם הפער הקיים בין האחריות המוטלת על כתפיהם והסמכויות המעטות שהוגדרו לתפקידם היא אתגר שלישי ומורכב בעצמו.

הכנס הארצי של פורום מנהלי המחוזות

כנס ההתנעה של פורום מנהלי המחוזות הארצי הוא מאורע היסטורי. בפעם הראשונה ישבו יחד כתף אל כתף מעל למאה מנהלי מחוזות, האמונים על יישום מדיניות הממשלה במחוזות השונים. הישיבה המשותפת נועדה לשפר את האינטגרציה והממשק בין המשרדים השונים, מתוך אמונה שממשל הוליסטי יביא למשילות טובה יותר.

הרעיון החל לקרום גידים כבר לפני כשנה, בדיונים של המכון למנהיגות וממשל עם משרדי ראש הממשלה האוצר ונציבות שירות המדינה. בדיונים אלה הוחלט להקים רשת ממשל ארצית המורכבת מפורומים של מנהלי מחוזות שונים. המטרה היתה לתת הכרה פנימית וחיצונית לפרופסיה החיונית של ניהול המחוז, ולאפשר להם לפעול יחד לקידום איכות החיים של תושבי האזורים השונים בישראל. להובלה חבר משרד הפנים, שהעומד בראשו, עמרם קלעג’י, הינו משרת ציבור עתיר ניסיון, שכיהן בעברו כממונה על מחוז הצפון, וגם ראש רשות בדווית חדשה – אבו באסמה.

רשת הממשל

הרשת תוכננה כרשת קהילות, המורכבת מארבעה צוותי משימה אזוריים, בכל צוות קבוצה של כ 15 מנהלי מחוז ממשרדים שונים המכהנים באותו האזור, וקהילה ארצית של כ 100 מנהלי מחוזות מכהנים.

התחלנו במסע עם מנהלי המחוזות. לשמחתנו זכינו לראות כבר בתחילת הדרך כמה עוצמה נותן הפורום המחוזי למשתתפים בו. למדנו על הפוטנציאל שלהם לחולל שינוי משמעותי באיכות חיי הציבור והיה ויפעלו יחד. ואפילו הצלחנו ללוות אותם בסלילת תחילת דרך לתהליך איכות: במפגש של פורום מנהלי מחוז צפון עם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הוא החליט להצטרף ליוזמת המחוז לאפיין את סמכויות מנהלי המחוז כסמנכ”לים, מתוך הבנה שסטנדרטיזציה בתפקיד מנהל המחוז תעזור הן לקשר בין המטה לשטח והן לקשר בין מנהלי המחוזות השונים.

קודם בונים יחסים ושפה

צוותי המשימה האזוריים החלו להיפגש, כאשר כל צוות בחר ביוזמה משותפת היכולה לחולל שינוי משמעותי באזור. בשל האופי הייחודי של כל מחוז ואזור השונות רבה, כל צוות מחוזי עיצב את עצמו בצורה ייחודית, שהושפעה באופן ישיר מהשונות המקצועית והאישיות של מנהלי המחוזות שהקימו אותו.

בצוותי המשימה האזוריים החלה להיבנות אחווה, נבנתה שפה ייחודית, והחל מבט על האפשרות לעשייה משותפת. חלק מהקבוצות מנהלי המחוזות כבר הכירו האחד את השני, לדוגמה בגלל משברים (למשל הדרום פעל יחד בחירום), וחלקן רק בתחילת הדרך.

אחר כך בונים רשת קהילות

חששנו מאד מהמפגש המשותף של כל מנהלי המחוזות בכנס הארצי, כיוון שכל פורום אזורי בחר לעצמו את הנושאים המעניינים אותו באופן ספציפי, מדוע אותם נושאים יעניינו גם את?

התבדינו.

הסתבר שהאתוס המשותף למנהלי המחוז קודם לכל שונות הפורום הארצי ומאפשר להם לשתף זה את זה בסוגיות יסוד אשר רלבנטיות לכל אלו הצועדים על אותו “קו גובה”, גם אם ההרים עצמם שונים. סוגיית הנראות של מנהל המחוז, הפער בין העוצמה הרבה שיש בידם בפועל לעומת ההגדרה היבשה והרזה של תפקידם, ועוד סוגיות משותפות רבות –המחישו את מורכבות הניהול במגזר הציבורי. במהלך הדיונים המושג הציני “שלטון הפקידים” קיבל עומק ומשמעות מפתיעה. התברר כי הפקידים הבכירים ביותר בישראל מתמודדים יום-יום עם עודף האחריות לעומת המחסור בסמכויות ומשאבים. מעורר השראה היה לצפות בהם עובדים לשיפור הממשק המשותף לטובת ממשל מסונכרן ונכון יותר.

אחר כך לומדים יחד

ואז החלו לעבוד יחד…., במהלך הכנס התברר להפתעתנו כי דווקא הבחירה להרכיב את השולחנות העגולים ממנהלי מחוזות שונים העשירה את היוזמות המחוזיות שהפורומים המחוזיים ממשיכים לפתח. המפגש עם מנהלי מחוזות אחרים תרם לזוויות ראייה רעננות ולתובנות מקצועיות נדירות.

שולחנות עגולים על יוזמות אזוריות של מנהלי המחוזות

שולחנות עגולים על יוזמות אזוריות של מנהלי המחוזות

הדיון בחלק מהשולחנות העגולים היה פורה ותוסס, והיה קשה לשכנע את המנהלים לסיים לטובת ארוחת הצהרים. מתוך הצפייה ב”פורומים” שחזרו ונרקמו במהלך הארוחה, ברור היה שהחלה להיוצר במהלך הכנס רשת ממשל אמיתית. ומי יודע, אולי גם זו הדרך לממשל הוליסטי?

בסוף המפגש הגיעו 8 מנכ”לי משרדי ממשלה לכבד בנוכחותם את הכינוס, ואת זקן מנכלי השירות הציבורי, עמרם קלעג’י מנכל משרד הפנים. ביטוי למימוש רשת הממשל היה גם בכך שמנכלים הפכו חלק מן הקבוצה, וישבו בשולחן סמוך למנהלי המחוזות, ולא מעל הבמה המכובדת שנערכה עבורם.

מלהיב לחשוב על המשך הדרך המשותפת. הכנס והעבודה שקדמה לו יכולים לסמן תחילתו של שינוי שיכלול מחד חיזוק הממשק בין משרדי הממשלה במחוזות השונים ובין מטה המשרד למנהלי המחוזות. ומאידך עשייה אזורית פרקטית ומשותפת לטובת הציבור איכות חייו וורווחתו.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*