מדע החדשנות – איך לחדש באפקטיביות

מוקדש באהבה לכל היזמים והסטארטאפיסטים בעולם

חלק א

מסתבר שחדשנות היא דיסציפלינה ניהולית ממושמעת, יש בה חלקים כיאוטיים, יצירתיים, וחלקים מסודרים. האתגר המרכזי הוא איך לחדש באפקטיביות, קרי ליצור ערך אמיתי ללקוחות ולמשקיעים. וההפתעה – יש לזה נוסחה בדוקה שעבדה במעל 12,000 מיזמים וסטארטאפים.

מה בין יצירתיות לחדשנות?

ראשית הגדרות – נכון, חדשנות כלולה ביצירתיות, אך היא מובחנת ממנה. היא מוגדרת כיצירתיות שיוצרת ערך. ערך מדיד. רצוי ערך כלכלי. אני יודעת זאת כי תמיד הייתי מוח מלא רעיונות, כותבת, יוצרת, מקימה ארגונים ומיזמים שאינם דומים לשום דבר והם בעצמם יצירות. אבל לא כל יצירתיות מביאה ערך כלכלי, לעיתים זה רק כיף ליזם שיוצר. (איריס לביא בספרה מקבילה בין מנהיג לאמן שיוצר, לבין מנהל שעבודתו דומה לעבודת האומן – שחוזר שוב ושוב על אותה מלאכה. מנהיגות וניהול הם דברים משולבים, ואני יוצרת הקבלה בין מנהיג ליזם לחדשן ליוצר)

חדשנות ממושמעת?

כן!

חדשנות אינה רק בלגן ואי סדר, כשמקימים ארגונים לומדים חשיבותה של משמעת, היכולת לחדש אינה מספקת, ארגון בריא צריך חדשנות בצד משמעת וסדר. גים קולינס בספרו גלגל התנופה (לתקציר הספר ולביקורת עליו) קורא לזה תפיסת הקיפוד הממושמע.

זו הסיבה שכל כך שמחתי להרצאתו של לארי קיילי – Larry Keeley בכנס רפואת העתיד בו השתתפתי בסאן דיאגו. קילי דיבר על חדשנות בתוך גבולות, על “מדע החדשנות” ושאל את השאלה “איך לחדש בדרך הנכונה?”.

קילי, מייסד ונשיא קבוצת דובלין שהפכה לחטיבת הייעוץ בדלויט, השקיע 30 שנה מחייו בפיתוח מתודולוגיות אפקטיביות לחדשנות שיעזרו לצוותים להצליח בחדשנות שאחריה הם מחפשים. הוא אמר שלחדש בדרך הנכונה משמעו לחדש באפקטיביות. הוא כתב על זה ספר, וסיפר שזה היה מהלך מטופש. אנשים לא קוראים ספרים יותר, לכן הפך אותו לאפליקציה….

איך לחדש באפקטיביות?

  1. להתחיל מבעיה: בכל חדשנות צריך להתחיל ממה שמשגע אתכם, הכי מעצבן אתכם. פעמים רבות החדשנות מתחילה הכי נמוך, בשיא הייאוש, כשיש תחושה של דד אנד או בעיה קשה, לכן הוא נותן הרצאה על “הפיכת הבעיה המציקה ליתרון” – Flipping Adversity to Advantage
  2. כשהכסף נגמר מתחילה היצירתיות: המרוץ הקשה ביותר ליזמים וחדשנים הוא נגד הזמן והכסף. ואחת הבעיות הכי ידועות היא… כשהכסף נגמר לארי קילי מסכים איתי – החדשנות מתחילה בהחלט כשהלחץ עולה. הוא הרצה בפני יזמים יוונים, בעקבות הנפילה הכלכלית, ועודד אותם ליצר עסקים קטנים שיצרו תעסוקה. חלק מדבריו היה שעסקים קטנים ובינוניים הם עמוד השדרה של הכלכלה, ושחלקם, אלה שיעקבו אחרי העקרונות שלו, יוכלו להיות אדירים. הוא גם מספר, להבדיל, שעל כל דולר שהמחבלים משקיעים האמריקאים משקיעים 6.6 מיליון $, והמחבלים העניים הרבה יותר אפקטיביים בלשגע את העולם….
  3. העולם רוצה רעיונות גדולים, לא קטנים. פעמים רבות חדשנות מתחילה ביצירת פיתרון שמאתר צורך חדש שהעולם לא יודע שהוא רוצה…
  4. ממשקים רשתות וקשרי גומלין – מעודדים חדשנות. חפשו מי השותפים שלכם, מי באקוסיסטם שלכם, ותתחדשו איתם.

שורה תחתונה –

יזמים צריכים להתאהב בבעיה ולא בפתרון

 

הספר והאפליקציה של קילי מושתתים על עבודה מקיפה שכללה מיפוי של 12,000 המצאות שבהן מופו תחומי החדשנות. כך גילו 10 סוגי חדשנות בהמצאות השונות, חלקן קשורות בארגון (ראו 1-4) עוד כמה סוגי חדשנות קשורים בהצעת הערך והטכנולוגיה (5-6) והקטגוריה השלישית היא חדשנות הקשורה בחווית משתמש (7-10)

הנה (שוב, ראו גם בתמונה מטה) 10 סוגי החדשנות שלי קילי

  1. מודל עסקי
  2. רשתות
  3. מבנה
  4. תהליך
  5. ביצועי מוצר
  6. מערכת המוצר
  7. שירות
  8. ערוץ הפצה
  9. מותג
  10. מחויבות למוצר

 

הממצא המרכזי שלהם הוא שעל מנת ליצר פריצות דרך בינלאומיות נדרשים לפחות 5 מהללו, ונדרש ייצוג של כל אחד מ 3 הצבעים לקבל חדשנות שיכולה לשנות את העולם.

 

חשיבותה של הגדרת הבעיה

אחד הממצאים של קילי היה שמעל 90% מהצוותים מגדירים את הבעיה בצורה לא נכונה. הגדרת הבעיה בדרך חכמה היא קריטית ליכולת לחדש. סיעור מוחות וריבוי רעיונות בינוניים אינו הדרך, הדרך היא ליצר רעיון אחד מעולה בעל ערך אדיר.

יתרה מזו, כיוון שפחות מ 5% מההמצאות מחזירות את ההשקעה, חשוב לראות כיצד לעשות זאת שונה ואפקטיבי יותר.

ואז נזקפו אוזני “המשאב החשוב ביישום הוא משמעת!” אמר קילי, וציין שבני האדם מתוכנתים להבחין בשינוי של דברים שאנו כבר מזהים ומכירים, ולא מבחינים בשינוי של דברים שאיננו מכירים או מזהים.

אז מה מהפוסט הזה הכרתם ולכן נקלט אצלכם עוד קצת, וממה התעלמתם כי פשוט לא היה לכם מוכר כלל?

 

שלכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

ינואר 2017

10-types-of-innovation

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*