מנהיגים מגדלים מנהיגים – ההבדל הדק בין מנהלים למנהיגים

כששואלים אותי מה זו מנהיגות בעיני – אני מתלבטת, אין תשובה חד משמעית!

יש הבדלים בין מנהלים למנהיגים: מנהיגות היא בעיקרה מעשים, ולפעמים גם קצת תכונות אישיות, היא ודאי לא נמשכת כל הזמן ובכל החיים.

אחד התבחינים החביבים עלי כנייר לקמוס למנהיגות ומנהיגים הוא פשוט, ומתאים לט”ו בשבט – מנהיגים מצמיחים מנהיגים. הם מגדלים מנהלים ומנהיגים סביבם ותחתם, ולעיתים גם מעליהם. הם מאתרים מטפחים ומגדלים אנשים, ויוצרים אצלם עצמאות, ולא תלות.הם שואלים שאלות, מאתגרים, ומביאים אנשים סביבם למצות את המיטב שבהם.

איך מגדלים מנהיגים?

  1. מאתרים אנשים מעולים
  2. שואלים שאלות חכמות
  3. בונים צוות מוביל
  4. משחררים שליטה, מבזרים, ומנהלים פחות
  5. משקיעים בלמידה של הצוות

כדי לגדל אנשים צריך אנשים שרוצים לגדול!

איך מאתרים אנשים כאלה?

כישורים ותכונות אישיות עדיפים על מיומנות וניסיון

את התפיסה הזו שמעתי זאת לראשונה ממורט מנדל, איש העסקים היהודי אמריקאי והפילנתרופ שהקים את בית הספר למנהיגות חינוכית שהייתה לי הזכות להיות בוגרת שלו. מורט, שאגב מגולל את לקחיו הניהוליים מנהיגותיים בספרו It Is all about the Who אומר בפשטות כי הסוד טמון באנשים (זה גם שם הספר בעברית). בשיחה שלו עם קבוצת בוגרים הוא אמר שלא ניתן לרכוש תשוקה, יושרה, או תבונה, בעוד שניסיון בהחלט ניתן גם ניתן. אני מסכימה איתו – תכונות חשובות מניסיון. אני כמובן גם מסכימה שהסוד טמון באנשים, אבל חושבת כי הסוד שעליו אתם יכולים להשפיע הוא הצוותים שיוצרים אותם האנשים.

מעבר לכישורים משלימים, מגוון ושונות בין חברי הצוות, בשלב המיון והאיתור יש כמה תכונות סף ששווה לחפש. הן תסייענה לכם לגבש צוות שמעוצב להתמיד ולחפש נתיב עד לפריצות הדרך:

חפשו מגוון אינטליגנציות, כולל רגשיות

כישרון כשלעצמו הוא תנאי הכרחי אבל לא מספק, הכרחי – זה ברור מדוע, אולם קחו בחשבון שמדובר גם על אינטליגנציה רגשית, הרי לא תחכו שחברי הצוות ירכשו אותה.

האינטליגנציות והכישרון חייבים להיות מלווים ביכולת למידה וצמיחה, וסקרנות. הסקרנות, אותה תכונה ילדית וחשובה שפעמים רבות נעלמת עם השנים, אבל ניתן להעירה.

אחד הכישרונות החשובים ביותר הוא הכישרון ללמוד למידה רלבנטית. מנהל חכם יודע שעל ידי לימוד משתף עם האנשים וניתוח הבעיה יש סיכוי רב יותר להגיע לפיתרון, ודאי לפריצות דרך.

אם הייתי צריכה לעמוד בפני דילמה לא מציאותית וקשה של בחירה בין שני מועמדים, האחד בעל הניסיון (שחי בהנחה שהוא “יודע”) והשני – זה שיודע ללמוד במהירות, הייתי מעדיפה את השני. אתם תצליחו לגדל רק את מי שרוצה לצמוח….

בנוסף היכולת ללמוד כל הזמן ולתקן טעויות היא תכונה חשובה מאד בקרב צוות וחברי הצוות, ודאי בעולם בו הידע מכפיל עצמו בקצב מואץ. בעולם כזה יש צורך לחפש שוב ושוב פתרונות וכיוונים יצירתיים וחדשים שנוצרים בכל רגע נתון לפתרון הבעיות איתן מתמודדים.

איך תדעו האם המועמד/דת שלפניכם מוכשרים סקרניים ולומדים? מן הראיון לא תדעו מספיק. ראיו הוא כלי שמעיד בעיקר על יכולת רטוריות, כריזמה, וניתן להסיק על הרושם הראשוני שישאירו המועמדים. בכדי לרדת לעומק צריך לדבר עם ממליצים. שאלו את הממליצים על האישיות תחילה, ואז על כישורים וכישרון, וכמובן על היכולת לעבוד בצוות, ועל ביטויים נוספים של כישרון, למשל על יצירתיות וחדשנות.

מנהיגים מגדלים מנהיגים לא רק בטו בשבט, ראו בסרטון קצרצר וממוקד של שמוליק מרחב ידידי בנושא מנהלים וארגונים שמצמיחים ולא מצניחים.

ט”ו בשבט שמח, ושתגדלו הרבה דברים טובים השנה סביבכם, והכי חשוב – תגדלו ותצמחו בעצמכם!

 שלכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

דצמבר 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*