ניהול וקריירה – האם אתם מתפתחים או מקפצים?

ניהול וקריירה - האם אתם מקפצים או מתפתחים?

הפעם הראשונה שחשבתי על הקשר בין ניהול וקריירה הייתה כשתכננתי אותה עבור המנהלים שעבדו תחתי. האמת היא שמעולם לא חשבתי על הקריירה שלי. בשנים האחרונות כשהחלו אנשים לשאול ולהתייעץ עימי גיליתי שקריירה קשורה מאד לדברים שאני מדברת עליהם, לניהול למנהיגות ולאושר, ובעיקר למשמעות.

החלטה משמעותית שקיבלתי הייתה לעשות שינוי ארגוני בארגון ‘בטרם’ לבטיחות ילדים אותו הקמתי. הארגון כבר היה בשל יחסית – וכלל אגף תפעול, מחלקת כספים, אגף קהילה גדול ושוקק ומחלקת הדרכה שפעלו מזה כמה שנים. אורלי סילבינגר הייתה יד ימיני ושותפתי להקמת הארגון. היא מילאה את תפקיד המשנה למנכ”ל עוד מימיו הראשונים. ההחלטה הייתה להעביר לאורלי את תחום השיווק, את הבייבי שלי, התחום בו התמחיתי ואהבתי. נפרדתי בצער מהתיק האהוב עלי לטובת מי שמכהנת עד היום כמנכ”לית הארגון.

בדיעבד זו היתה החלטה גדולה, נכונה וחשובה: הארגון זינק קדימה, אורלי התמחתה בשיווק ואני התמקדתי רק בגיוס משאבים, וזה פינה לי זמן לקדם שלושת הפרויקטים האסטרטגיים של ‘בטרם’. במבט אחורה, זה היה היום בו התחלתי להיפרד מהארגון. השלמתי את העברת כל התחומים לחברי ההנהלה, כולל התחומים שהיו היקרים והקרובים לי ביותר, הנחתי את יסודות אסטרטגיים לפרויקטי הליבה – הייתי בשלה לעזוב.

ניהול וקריירה – מסלולי התפתחות

היום אני מבינה שקריירה אינה רק סדרה עוקבת של משרות ומשימות שמרכיבות את חיינו, חלקן באות מתחום הפרנסה, וחלקן וולונטריות. פיתוח קריירה עבורי משמעו היכולת למצוא תמיד את המקום המיוחד בו הכישרון הייחודי פוגש את התשוקה וההתלהבות של האדם – אצלי ואצל המנהלים והצוות שבניהולי.

עם השנים זיהיתי שאנשים שונים עושים מסלולים שונים של קריירה. בארגונים היררכיים כמו המנהל הציבורי, אבל גם בחברות עסקיות ובעמותות. יש הצומחים בצורה אבולוציונית באותו הארגון לאורך שנים, מתפקיד בתחתית הסולם, בונים את עצמם ברמה המקצועית, ולאחר מכן גם ברמה הניהולית, ולעיתים מגיעים עד לפיסגה כיוון שצברו ניסיון מקצועי וניהולי שמכשיר אותם לעמוד בראש הפירמידה. יש הגדלים עם הארגון מקטנותו, כשהוא סטרט אפ, ומגיעים לפסגה – כדוגמת אורלי שמשמשת כיום כמנכ”לית מוצלחת של ארגון ‘בטרם’ לבטיחות ילדים. מודל אחר הוא אנשים הזזים בתפקידים לרוחב, הן באותו הארגון, והן בארגונים שונים – אני למשל עברתי לתפקיד מנכ”לית עמותה בג’וינט והקמתי על בסיסה את המכון למנהיגות וממשל. ולבסוף, יש המקפצים החוצה או אפילו נוסעים לתפקיד בחו”ל ממנו הם חוזרים לעמדה אחרת במערכת בה צמחו, עם ניסיון ומוניטין.

שיקולים בבחירת מסלול ההתפתחות

המסלולים רבים, אבל לא חשוב האם אתם מתפתחים לאורך או מקפצים לרוחב והחוצה, שימו לב לכמה נקודות חשובות:

  1. האנשים: האנשים עימם תעבדו הם הדבר הכי חשוב. הם השותפים שלכם לדרך, ולכן השקיעו בקשרים איתם, כולל בחשיבה עליהם ואיתם. הסיבה לכך היא שבעבודה איתם תבלו זמן רב, לעיתים אף יותר מהזמן שתבלו עם המשפחה שלכם. בסיפור האישי שלי אורלי הפכה לאחותי הקרובה גם אם לא ביולוגית.
  2. המנהל הישיר: ניתוח מאות מחקרים על שביעות רצון במקום העבודה מראה חד משמעית כי הדבר החשוב ביותר בשביעות הרצון של אנשים הוא הזהות והיחסים עם המנהל הישיר. כשאתם בוחרים מקום עבודה – שימו דגש על בחירת הבוס שלכם. התייחסו להחלטה ברצינות, חקרו על המנהל.ת שלכם, שוחחו עם אנשים שעבדו תחתיו או תחתיה, ואל תיקחו את התפקיד אם יש לכם ספק לגבי האישיות שלו או חשש לגבי תקינות יחסיכם העתידיים עימו.
  3. ללמוד לאורך החיים: מן התפקידים והעשייה לומדים הרבה יותר מכל הכשרה אקדמית. וכיון שדור הY  נע בין משרות בפרקי זמן קצרים יחסית – לצעירים של היום חשוב הרבה יותר מבעבר לבחור משרות שיהוו עבורם בית ספר. אז תבחרו תפקידים ואנשים סביבכם שיאפשרו לכם ללמוד ולפתח את סל הכישורים שלכם, הוא ישמש אתכם לתפקידים רבים ושנים רבות קדימה.
  4. לצמוח – לא רק כלפי מעלה: אנשים רבים חושבים כי צמיחה מקצועית משמעה צמיחה בסולם ההיררכיה הניהולי. ניהול וקריירה משמעם הדברים שמפתחים אתכם, ועוזרים לכם לצמוח ולהתפתח לכיוונים שמרתקים אתכם, למימוש הפוטנציאל והאהבות שלכם. אל תתפתו אוטומטית להגיד כן לתפקידים “בכירים” לכאורה, שמרחיקים אתכם מהמקום הנכון עבורכם.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*