ניווט במורכבות – מיומנות חובה למנהלי העולם החדש

חלק ב’

אנו חיים בניסוי האנושי הגדול ביותר שנעשה אי פעם,
שום דבר מהעבר לא מכין אותנו לעולם החדש הזה.
בהרצאה למנהלי חדשנות בטכניון הדגשתי מאד את נושא הניווט במורכבות. אמרתי שזו מיומנות חובה למנהלים, ובעצם לכל בני האדם בעולם הממהר.

אתן לכם דוגמה:
רובוט הודיע לחולה שהוא עומד למות, נכון – בכותרות מחפשות הסנסציה לא אמרו שמדובר ברובוט טלה – פרזנס (קרי מדובר ברפואה מרחוק, והרובוט היה מחובר לאדם, על המסך הרובוטי היתה דמות רופא, שישב לו אי שם). ובכל זאת….
תחשבו על זה, אתם עם האדם הכי יקר לכם, הוא סובל, אתם מחזיקים את ידו בבית חולים, רובוט מכני נכנס לחדר, ומהמסך קול אנושי מבשר לכם וליקירכם שנשארו לו לכל היותר כמה ימים לחיות.
אהמממ…

כולנו מתמודדים עם מורכבות, במשפחה, בעבודה, בחיים. לדוגמה בעמדות יזמות וניהול להתנהל במתח בין כוח לבין עוצמה; לתמרן בין צרכי הפרט לצרכי הארגון; לצלוח בחוכמה אתגרים כמו הובלת שינוי מול התנגדויות. זה מורכב. ואכן אחת היכולות החשובות ביותר למנהיגים 3.0 היא היכולת לעבור מחשיבה לינארית, של סיבה – תוצאה, לחשיבה מורכבת.

למה חשיבה מורכבת?

1. כי זו החשיבה הנדרשת כאשר רוצים ליצר ערך לכל בעלי העניין.
2. כי זו חשיבה חיונית גם בעולם ממהר, שבו המורכבות נובעת מהעליה בקצב, כי ככל שקצב השינוי עולה המתח בין סדר לכאוס גדל, ועימו גדלה המורכבות.
3. כי סיבוכיות נוספת נוצרת במפגש בין טכנולוגיות משבשות לבני אדם.

המורכבות נובעת מהעליה בקצב, שהיא קשה לנו. המוח שלנו, בניגוד למציאות, אינו פועל בקצב אקספוננציאלי. הוא לינארי, ולעתים קבוע. לכן הוא מתקשה להבין קצב מעריכי (אקספוננציאלי), ולא תופס לאשורו את העולם הממהר. המורכבות גם נובעת מהמפגש המורכב בין האדם לטכנולוגיה, כמו בדוגמה של הרובוט המבשר בשורה מרה, או .

מה עושים?

נרגעים… באמת, זה מלחיץ, וכשלחוצים אז לא מתפקדים טוב. אני נרגעת בנשימות.

זוכרים דבר חשוב – שמערכת ההפעלה של בני אדם לא השתנתה כבר 200 אלף שנים, הבנה בבני אדם היא עדיין המיומנות החשובה ביותר, ולרובנו יש הבנה כזו.
שללמוד זה כיף, ושפשר לסגל מיומנויות חדשות, לניהול וקבלת החלטות במורכבות. בוחרים אחת, מהרשימה למטה, ומתחילים לתרגל:
1. שאלת שאלות
2. גמישות
3. התבוננות
4. הכלת סתירות
5. חשיבה עיצובית
6. למידה מותאמת אישית, מותאמת לכם. האם אתם לומדים טוב יותר בקריאה או בהאזנה או בצפיה? האם במסגרת או למידה עצמית? איפה – בבית או בחוץ, על השולחן במיטה או על הספה, ועוד – לבד או עם חברים?

למידה לאורך החיים היא המיומנות הכי חשובה שתוכלו לבחור, היא תתרום למנהיגות שלכם, ולאושר שלכם. כי למידה חייבת להיות גם כיף, אחרת לא תתמידו. אז היא חייבת להיות באזור העניין והתשוקה שלכם, בנקודה הארכימדית שלכם. צריך להבין שמפץ הידע וכמויות הנתונים והתוכן מחייבים לא רק למידה מתמדת והתיישבות על “נהרות הידע”, אלא גם: אוצרות התוכן של חיינו – בחירה מושכלת מה נכנס, וסינון חכם של תוכן.

ואחרון – אין ספק שנדרשים אנשים בעלי יכולת לדבר בשתי השפות – שפת העולם הישן ושפת העולם החדש. בסוף מורכבות תמיד היתה כאן, הסיפור הוא המינון העולה שלה. לכולנו יש שרירים של התמודדות עימה, רק צריך להמשיך ולהתאמן עליהם, ולא לפחד כלל…

איתכן ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

מאי 2019

לחלק א – מנהיגות וניווט במורכבות

 

ד”ר מיכל חמו לוטם היא יועצת אסטרטגיה וחדשנות ומרצה על במות בארץ ובעולם. היא מביאה שתי התמחויות בעתידנות רפואית ובניהול ומנהיגות. סיפרה ‘ניהול וצוותים מנצחים בעולם ממהר’ עומד לצאת בהוצאת מטר. מלווה מנהלים וארגונים, ומביאה את העתיד אליהם, ואותם אל העתיד.

להזמנת הרצאה/סדנה, או לתיאום ייעוץ אסטרטגיה וחדשנות – כאן.

עוד משהו: כיום מנכל”ית מייסדת של אושיה – נשים מובילות בריאות. רופאת ילדים, כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, והייתה שותפה להקמת ארגונים ומיזמים רבים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*