איך להיות מנהלים מוסיפי ערך – עקרונות ניהול בעולם ממהר

המציאות משתנה במהירות, המהפכה התעשייתית הרביעית מחייבת שרטוט עקרונות ניהול חדשים, המתאימים לעולם ממהר. המהפכות התעשייתית הקודמות הביאו את מנוע הקיטור, החשמל, והטלה-קומוניציה, המהפכה התעשייתית הרביעית ממזגת בין הפיסיקלי והדיגיטלי לביולוגי. המשמעות היא שהטכנולוגיות הולכות ומטשטשות את הקווים בין העולמות, ובעתיד – את האנושיות שלנו.

קצב שינוי גובר והולך, המחייב בחינת שינוי פרדיגמה בכל תחום. שינוי פרדיגמה אדיר מתרחש ברפואה, בחינוך, בעסקים. חלק מקורו בהפיכת העולם לדיגיטלי, ובמקביל בהיווצרותן של Deep Technologies, לדוגמה מציאות מדומה ורבודה, מהפכת הגנום האנושי, או צילום תלת מימד. הפיתוחים הטכנולוגיים בעל אחד מהתחומים, וכמובן השילובים וצירופים ביניהם, יוצרים מפץ של שינויים, הפוגשים ארגונים מנהלים ואנשים שמוחם לא עבר שדרוג כבר 60,000 שנים.

ויש רק שני סוגי מנהלים – שמבינים את זה, או שחיים בעבר.

מנהלי מוסיפי ערך

על מנת להיות מנהלים היוצרים ערך לארגונים בעולם הממהר נדרש שינוי דיסקט. זה תהליך לא פשוט, של רכישת מיומנויות רכות (תקשורת, סבלנות, משא ומתן), בניית מותג ומוניטין אישי בצד יצירת ערך ארגוני לארגון ועוד. האתגר הגדול הוא להמשיך ולספק ערך ייחודי, המתאים לתשוקה שלכם, לסט הכישורים הייחודי שלכם, וכמובן לביקושים – בארגון שלכם, בקהילה שלכם או לעולם.  

 8 עקרונות ניהול בעולם ‘ממהר’:

  1. ראשית חכמה להבין שיש שינוי פרדיגמה בעולם, ולכן גם בניהול.
  2. שנית לנהל פחות: מנהלים צריכים לנהל פחות ולתת הרבה יותר אוטונומיה לאנשיהם, יחד עם גבולות; מיקוד; ושאלות חכמות. התמיכה באנשיכם להצלחה תגרום להם למחויבות (נכס ארגוני ממעלה ראשונה), שמחה ואנרגיה טובה (נכס צוותי ממעלה ראשונה) ואתם תהפכו למנהלים טובים הרבה יותר.
  3. לבחון עצמכם שוב ושוב, ואת הנחות העבודה הכי עמוקות שלכם, במטרה ללמוד ולהשתפר כל הזמן.
  4. חשוב גם להיות מוכנים לשחוט את כל הפרות הקדושות בניהול:ריבוי הפסקות לטיפול במיילים והודעות? מדיניות הסתרת שכר בחברה? לא תמיד נכונהה. גבלת ימי חופש בארגון? גם היא כבר די פסה. מתן משובים על כלי מובנה? הגיע זמן לבחון מודלים חדשים, ראו ספר הניהול הנפלא של פרופ דיוויד ברקוס  Under New Management.
  5. חדשנות אינה מספיקה, צריך לחדש באפקטיביות
  6. לדאוג לרווחה ולאושר של העובדים שלכם, כי המחויבות שלהם היא הנכס המרכזי של הארגון: תרזה אמבילה וקרמר מצאו בספרם עיקרון ההתקדמות שיום אחד שבו מצב הרוח חיובי מאוד בעבודה מעלה את הפרודוקטיביות למשך יומיים, אבל יום בו העובד מרגיש רע מוריד אותה למשך 3-4 ימים, קרי גם אם אצלכם לא מונה סמנכ”ל אושר – כל מנהל ומנכ”ל צריך לחשוב על האושר של העובדים, ובעיקר לתת להם לעבוד, ללוות אותם, וליצר להם מה שיותר אפשרויות להצליח.
  7. להתמחות לעומק וגם לרוחב, קרי להיות שועלים וקיפודים: להתמקד כל הזמן, ומצד שני להרחיב אופקים ופרספקטיבות.
  8. לנהל בתשומת לב: ניהול בעולם ממהר ודיגיטלי מחייב לפנות זמן שקט לריכוז, שבו מצמצמים הסחות דעת ו”מולטיטסקינג” עולה לנו כעשר נקודות IQ! כך טוען ד”ר רון פרידמן, בספרו, בודאי כאשר הסחות הדעת פוגעות לנו בחשיבה המרוכזת, מספ 2 של כהנמן זוכה פרס הנובל. ראו בכתבה על ניהול בעולם דיגיטלי.

כל הללו ועוד יסייעו לכם להיות מנהלים מוסיפי ערך ולא מפחיתי ערך, כמו שאומרת ליז ויצמן בספרה הנפלא- Multipliers, ראו סרטון בסוף הכתבה. Multipliers: How the Best Leaders Make Everyone Smarter

.עולם ממהר – שמחייב את כולנו ללמוד להאט. .

מעבר לאתר החדש אני מתרגשת לשתף שספרי בנושא ניהול צוותים מנצחים (שם לא סופי) התקבל להוצאה לאור בהוצאת מטר המכובדת, ומתוכנן לצאת לאור בסוף 2018.

איתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

ספטמבר 2017

ברוכים הבאים למנהיגות ואושר, מגזין הניהול והמנהיגות בעולם ממהר.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא יזמית ומנהלת בכירה; יועצת אסטרטגית, ומרצה המחוללת שיח מתמשך על ניהול ומנהיגות בעידן המהפכה התעשייתית הרביעית. סיפרה ‘ניהול וצוותים מנצחים בעולם ממהר’ עומד לצאת בהוצאת מטר.

ד”ר מיכל חמו לוטם היא גם רופאת ילדים, מומחית בחדשנות רפואית. כיום מנכל”ית מייסדת של אושיה – נשים מובילות בריאות. כיהנה כסגנית נשיא לחדשנות בשיבא, כמנכ”לית מייסדת של המכון למנהיגות וממשל בג’וינט, וכמנכ”לית מייסדת של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, והייתה שותפה להקמת ארגונים ומיזמים רבים.

ניתן להזמין הרצאה/סדנה, או לתאם פגישת ייעוץ בתשלום – כאן.

2 תגובות
    • ד"ר מיכל חמו לוטם
      ד"ר מיכל חמו לוטם אומר:

      בהחלט יחיאל, הוא גם דורש מסתבר איזון בין הצרכים של העובדים, הלקוחות, הספקים, הקהילות ובעלי המניות, ומנכלים והנהלות שמבינים את זה בונים חברות מוצלחות יותר

      הגב

פינגבקים וטרקבקים

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*