מנהיגות וניווט במורכבות

בשיתוף מרב חורב מלול

העולם הוא מקום מורכב. אינסוף מעגלי קשרים בין פרטים מייצרים דפוסי התנהגות המשפיעים ומושפעים זה מזה. אינסוף משתנים חיצוניים ודינאמיקות אנושיות המשפיעים על מערכות, מערכות שבתורן משפיעות על הפרטים הפועלים בתוכן ועל הסביבה בחזרה, וחוזר חלילה. זוהי מורכבות.

תהליכים מורכבים. מדוע, לדוגמה, לא הצליח משרד הפנים במרבית המקרים לאחד בכפייה רשויות מקומיות? מדוע, למרות שינוי החוק, לא ראינו כמעט מיזוגים בין עמותות בישראל? הסיבה לכך שמרבית המיזוגים בין ארגונים עסקיים או ציבוריים בעולם נכשלים, היא שתהליך מיזוג הוא בהגדרה תהליך של מורכבות! תהליך מורכב מחייב להתמודד עם בעיות מורכבות שאין להן פתרון פשוט “כאן ועכשיו”.

שינויים רחבי היקף ואדאפטיביים. במדינת ישראל אנו חיים בימים אלה בתקופה שהיא חלון לשינוי מורכב הקשור בלכידות חברתית וסגירת השסעים הרבים שנפערו. האתגרים המרכזיים של המדינה הינם אתגרים  אדאפטיביים (הסתגלותיים), המחייבים מנהיגות בעלת יכולת ניווט במורכבת.

דוגמה לשינוי הסתגלותי ומורכב הוא המאבק לשיוויון אזרחי בארה”ב משחרור האזרחים השחורים מן העבדות במלחמת האזרחים דרך מאבקים אזרחיים בהובלת מרטין לותר קינג, המשך בתיקונים חוקתיים ופסיקות משפטיות ועד לבחירת הנשיא השחור הראשון שמהווה סמל להטמעת השיוויון האזרחי בחיים האמריקאים. דוגמה נוספת לשינוי מורכב היא תהליך קליטת העלייה בישראל במקביל לצמצום השסע האשכנזי – ספרדי. גם השינוי במעמדן של נשים בעולם הוא תהליך מורכב שלא הושלם, הרי שוויון מלא הושג רק בחלק קטן מן המדינות.

הובלת שינוי רחב בשדה הציבורי – חברתי. הובלת שינוי אדאפטיבי ורחב היקף בשדה הציבורי – חברתי מחייבת מנהיגות נחושה, בעלת אורך נשימה המכירה בגודל המשימה. מנהיגות במורכבות היא אחת המיומנויות הנדרשות להובלת שינויים רחבי היקף (הסתגלותיים).

מנהיגות וניווט במורכבות. מנהיגות במורכבות היא מנהיגות מיוחדת במינה. מנהיגות מתוחכמת, דינמית, גמישה. היא נדרשת להובלת תהליכים מורכבים. כיון שמרבית הידע אינו קיים, הרי הובלת שינוי כזה דומה לנהיגה בקטר והובלת רכבת עמוסת קרונות ליעדה, תוך כדי הנחת המסילה כי התוואי אינו ידוע, כל שידוע הוא נ”צ ליעד הסופי, שגם הוא לא ממוקד עד הסוף. כל מי שניווט אי פעם ניווט לילי יודע את המשמעות של חוויה כזו. דמיינו ניווט לילי הנמשך שנים, בו עליכם להוביל מאות ואלפי אנשים ליעד נכסף בחושך, אחריכם. אתם יודעים לאן אתם רוצים להגיע ובטוחים שביכולתכם להוביל למטרה, אבל אין בידיכם מסלול ידוע שבו אתם צריכים לעבור. חוויה מורכבת עד בלתי אפשרית לכל הדעות.

כיוון שבעלי הסמכות והתקציב אינם יכולים להוביל את השינוי בעצמם, מדובר בתהליכי רתימה מתמשכים של בעלי עניין וגורמי רבים, שיתופם במהלך והתגברות על איימי הלא נודע וה”חשיכה” של הדרך.

לאור זאת להובלה במורכבות הזו ישנם כמה כלים מרכזיים: תעוזה, יכולת רתימה והנעת אנשים באופטימיות ובנחישות, והכלי המרכזי הנוסף להובלת שינוי הוא ראיה מערכתית. משמעותה של ראיה מערכתית היא הבנה כי המערכת שבה השינוי מתחולל היא “מערכת פתוחה”. מערכת שמחד מכילה תתי-מערכות ומאידך היא חלק ממערכת גדולה יותר. היכולת של פרטים בתוך המערכת לשלוט ולחזות תוצאות של מעשים ופעולות, מוגבלת ולעיתים מוטלת בספק.

אז מה ואיך מנהיגים ומובילים במורכבותהמוביל צריך להיות ברור לעצמו ולקבוצה לגבי החזון. ומהר מאד הוא צריך ליצור קבוצה החותרת לכיוון אותו החזון, שאליו, כאמור, הדרך שאינה קיימת אלא נסללת לאורך המסע.

לאחר העמדת התנאים הבסיסיים, כגון יצירת קבוצה מלוכדת הפועלת לקידום החזון, המוביל צריך לעשות ככל שביכולתו כדי לייצר תנאים שיאפשרו התקדמות. צריך לאפיין יעדי ביניים רבים וקטנים, שיהוו “פירות נמוכים” עבור הקבוצה המנווטת והמובילה, וכל פרי כזה יחשב כהישג וכתוצאת ביניים.

על המנהיג והקבוצה המובילה להיות בעירנות ובמודעות לסיטואציה ולשאול עצמו שלוש שאלות:

  • מה – מה אני רואה?
  • אז מה – אז מה זה אומר לי?
  • מה עכשיו – איך נכון לנהוג עכשיו?

כלומר, בצד תכנון ארוך טווח, הגדרת חזון, מטרות ויעדים, סגנון ההתקדמות בדרך להגשמת המטרה, הוא בצעדים קטנים, ערים לסביבה, כאלה שמאפשרים תיקונים מיידיים.

לעיתים תהליכי מורכבות דורשים לא רק מנהיגות משותפת של קבוצה מנווטת, אלא העברת מקל בין דורות וקבוצות. העברת מקל זו יכולה להיות “לאורך” השינוי על ציר הזמן, למשל בנושא שוויון זכויות השחורים בארה”ב, או ל”רוחב” בין קבוצות מנהיגות לרוחב העולם. דוגמה טובה להעברת מקל “לרוחב” נראית כיום בתקשורת שנוצרה בין קבוצות המחאה הגלובלית, שינוי שהוא חד משמעי מורכב וייקח שנים רבות אם לא דורות.

מנהיגות משתפת תכונה נוספת של מנהיגות במורכבות היא היכולת למנהיגות משתפת ומלכדת. מנהיגות משתפת היא סגנון מנהיגות התואם התנהלות במורכבות. מנהיגות משתפת פועלת בזיקות ובאינטראקציות “רוחביות” ופחות בהיררכיות, כשם שבמורכבות אין מדברים על מנהיג היושב במגדל השן, הוגה ויוזם החלטה ומטמיע אותה, מיישם אותה. במורכבות, ההנחה היא כי אנשים לא מיישמים, אלא מגיבים, וככאלה, יש צורך בהובלה משתפת, מגייסת, מעצימה, מאתגרת, וכזו המסוגלת להכיל הבדלים.

מרב חורב מלול הקימה ומנהלת את יחידת ההדרכה במכון למנהיגות וממשל

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*