כוח ועוצמה – מהם ההבדלים ביניהם?

כוח ועוצמה

המושגים כוח ועוצמה הם שונים ומובחנים, וגם מזינים האחד את השני. הסיבה בעטיה מרביתנו חותרים, לעיתים קרובות בלא מודע, למקסם כוח ושליטה היא שאנו אמנם מחפשים משמעות ואושר, אבל לפני הכל אנו מחפשים לשרוד, לכן עלינו לצבור כוח שיבטיח את קיומם.

זו נוסחה פשוטה: כוח = קיום = חיים.

הניסיון לצבור כוח נכון עבור מרבית בני האדם, ובאופן מובחן יותר אצל גברים, מנהלים ומנהיגים, שכוח ועוצמה הם כלי עבודה מרכזי עבורם. לעיתים צבירת הכוח הופכת לתשוקה ולהתמכרות ממש, זה מה שקרה למשל לנוחי דנקנר, שצבר יותר ויותר כוח, התאהב בעמדה הזו והפך פילנתרופ – קרי תרגם את ההון שלו להון חברתי, עד שקרס.

שמונה דברים שחשוב לדעת לגבי כוח ועוצמה:

  1. הכוח יכול להיות מוחזק בידי פרטים, ארגונים, מערכות, מדינות ואפילו בריתות. עוצמה היא תכונה של אנשים בלבד.
  2. כוח הוא בממשקים: כוח אינו מתקיים בלעדי ממשק, קרי הוא תלוי בממשק בין אנשים או בין קבוצות ומערכות של אנשים, והוא איננו קיים ללא התנגדות,; עוצמה היא תכונה של הפרט ואיננה דורשת ממשק.
  3. כיון שהוא בממשקים הרי כוח הוא תמיד מדיד ובר השוואה יחסית למשהו חיצוני. אם לאדם א’ יש יותר כסף בהשוואה לאישה ב’ זה חיצוני ובר השוואה. כשנוחי דנקנר יורד מנכסיו כולנו הבנו שאיבד את כוחו, כמו שמשון את מחלפות שערו. עוצמה בניגוד לכוח איננה נמדדת בייחוס והשוואה חיצונית, ניתן רק ליחסה לפרט עצמו. אישה יכולה להרגיש שהתעצמה וצברה יכולות, גבר יכול לומר שהחוסן והעמידות שלו עלו, זה לעולם יהיה דבר פנימי, ואנשים ייחסו אותו לעצמם ברמה הסוביקטיבית, ולא לאחרים.
  4. כיון שכוח נגזר מגורמים חיצוניים אפשר לאבד אותו! למעשה חלקים מהכוח תמיד אובדים בסופו של דבר. זו הסיבה שרבים, בעיקר גברים מבוגרים בעמדות כוח והשפעה, מתקשים לצאת לפנסיה. לעומת זאת עוצמה היא פנימית, נגזרת מחוויה פנימית של מסוגלות ומכישורים ייחודיים, ואיננה קשורה לסממנים חיצוניים של מעמד כסף או כבוד. ובניגוד לכוח כיון שהעוצמה שייכת לפרט – לא ניתן לקחתה ממנו, למרות שלעיתים תמורות החיים גורמות להחלשות.
  5. אנשים ומערכות לא נוטים לוותר מרצונם על כוח, להיפך! וכיון שהכוח מצוי בממשקים הוא משחק סכום אפס, אם לאדם או מערכת יש יותר כוח זה יבוא על חשבון אחרים. עוצמה איננה משחק סכום אפס, להפך, היא מרבה את עצמה, ככל שמעצימים מתעצמים, ככל שמחזקים אחרים מתחזקים. לכן קיים המושג “העצמה”, הגורם המעצים לא מאבד עוצמה אלא מתחזק אף הוא. עוצמה היא חלק מחיים בפרדיגמה של שפע, כמו אור וחברות.
  6. המושג כוח מגיע מעולם הפיסיקה, כל הפעלת כוח גוררת הפעלת כוח נגדי ושווה. זה נכון בפיסיקה וגם בחיים. לכן כשאנשים מנסים לצבור יותר ויותר כוח (מעמד ארגוני, כסף, כבוד, רכוש, תארים, ידע) הם בעצם דוחפים יותר חזק את ה”קיר” של בעלי הכוח האחרים, שבתורם דוחפים חזרה. זו הסיבה שאמרסון אמר “הדרך לכבוש את כוחו של אדם היא רק באמצעות אהבה וחוכמה ולא בעזרת כוח”, מול כוח תמיד מופעלת התנגדות, לכן הוא נתפס כמושג שלילי. עוצמה נתפסת כמושג חיובי שמאפשר נתינה – נתינה איננה אפשרית בהיעדר עוצמה. לעומתה ריבוי של שימוש בכוח מסמל לנו היעדר עוצמה.
  7. כוח חיוני בעולם בכלל ובארגונים בפרט. הוא נמדד ביכולת לגרום לאנשים לבצע משימות. הסימן שלאדם א’ יש כוח על אדם ב’ יהיה כשהוא מצליח להפעילו נגד רצונו או שיקול דעתו. כוחם של אנשים בארגונים קשור בראש וראשונה לבכירותם ולסמכויות שלהם. אך ישנם מקורות כוח ועוצמה ארגוניים נוספים.
  8. הכרתי כמה מנהלים שאיבדו את כל כוחם אבל נאחזו בכיסאם. לקח לי זמן להבין מדוע, מה שהם נצמדו אליו הוא המעמ…. כי כוח הוא גם סוג של משחק, “הכוח האמיתי הוא בחזות הכוח” אמר בחוכמה רבה סוקרטס, ושחקנים חכמים יודעים להסתיר את המציאות כמו במשחק הפוקר, ולהראות חזקים גם כשירדו מנכסיהם. זו גם המשמעות של המונח הרתעה, מראית העין של הכוח חשובה לא פחות מהכוח עצמו.

אם כך כוח ועוצמה הם שני מושגים שונים, אבל יש ביניהם יחסים חשובים ומשלימים:

  1. עוצמה מתורגמת לכוח: נניח שנחנתם ביכולת חשיבה מתמטית יוצאת דופן, והפכתם לפרופסורים, תרגמתם יכולת חיצונית למשהו ברור ומדיד המקנה לכם כוח ומעמד. נניח שיש לכם חוש מסחרי וטכנולוגי, ובניתם סטארט אפ ועשיתם אקסיט – עכשיו יש לכם כסף, ומוניטין שיקל עליכם לגיס כסף למיזם הבא, ואם נחנתם בכישורי רישות ומנהיגות והייתם יושבי פעילים בארגוני הסטודנטים, אחר כך יצאתם לפריפריה וניהלתם מתנ”ס ואז רצתם ונבחרתם כראשי הרשות ואתם פועלים בנחישות לשנות את מצבה הכלכלי חברתי…. המסקנה מדוגמאות אלה ברורה – ניתן לתרגם עוצמות פנימיות לכוח על סוגיו השונים, קרי להסתמך על היכולות והכישורים והרוח בשביל לבנות בסיסי כוח!
  2. תהיתי האם הוקטור ההפוך עובד, האם ניתן לתרגם כוח לעוצמות, והבנתי שאינני בטוחה כלל באשר לתשובה. הרבה פעמים כוח מתורגם לשימושים משחיתים, ודאי כשהוא בא מהר מידי ובצורה לא מבוקרת ומווסתת, לכן פיקוח ובקרה פנימיים וחיצוניים חשובים!

יש עשר דרכים בהן תוכלו לצבור כוח והשפעה בארגון שלכם

ראו כאן.

ועצה אחרונה למטה….

ההבדל בין כוח ועוצמה

לכל מי שמכיר את הרצף הכה משמעותי של Being – Doing – Having עוצמה היא לגמרי ב Being  ואילו כוח הוא במעגל החיצוני של הדברים שיש לנו קרי ה Having. ומי שלא מכיר מוזמן לשאול או ללמוד לבד….

לסיכום

קל יותר לבנות כוח מאשר עוצמה, אבל עוצמתנו הולכת עימנו הלאה וכוחנו לרוב חלול ובר חלוף, עוצמתנו היא כמעיין שופע, וכשאנו משתמשים בכוח אנו מרבים את ההתנגדות מולנו. והכי חשוב – חכם ירבה עוצמה, חזק ירבה אויבים.

להרצאה שלי על מנהיגות – כוח מול עוצמה

6 תגובות
    • ד"ר מיכל חמו לוטם
      ד"ר מיכל חמו לוטם אומר:

      מיכאל היקר – שאלה מעולה, אני מבטיחה לכתוב על זה בנפרד,
      אבל בקצרה:
      1. לטפח את העוצמות הפנימיות (יש לזה דרכים – אדבר עליהן בפעם הבאה)
      2. לתרגם את העוצמות לבסיסי כוח בארגון / המערכת.
      3. לודא כי הם ממעטים להשתמש בכוח ומרבים להשתמש בעוצמות בניהול ובהובלה שלהם.
      4. לזהות היכן נכון להפעיל כוח – ולהפעיל אותו רק אז.
      5. להשתמש בעוצמות והכוחות לשיויים ולעשיית טוב!
      אזוי, ופירוט בשבוע הבא

      הגב
  1. כוכבית ארכהן
    כוכבית ארכהן אומר:

    היי מיכל. נהנתי לקרוא את המאמר שכתבת. אני חושבת שאפשר להוסיף שאחד הרכיבים החשובים של עוצמה היא היכולת להתמקד (פוקוס) במה שאת רוצה. כמו כן, הקשבה בכלל והקשבה עצמית, שקט ושלווה פנימיים, ושליטה עצמית (איזהו גיבור הכובש את יצרו) גם הם, להשקפתי, המרכיבים את המושג הגדול הזה שנקרא “עוצמה”. ויש גם כלים להשגת עוצמה כמו למשל מדיטציה וחקירה פנימית. כך שהעוצמה היא משהו שאפשר להשיג ולא שמורה רק ליחידי סגולה.

    הגב

פינגבקים וטרקבקים

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*