ניהול רוחני: הגדרה, וכלי ניהולי יישומי

בשנים האחרוננות אני עסוקה רבות ברוחני, מה זה בדיוק, איך משלבים את זה ביום יום, והאם ניהול רוחני הוא דבר אמיתי, או אוקסימורון. עם המגמה של חיפוש משמעות יש יותר ויותר עיסוק בניהול רוחני. אני מגדירה ניהול רוחני כיכולת להכיל סתירות, להיות נוכח, להיות ערני, מחובר לעצמך, לאנשיך ולמציאות. בחרתי להתיחס קודם כל לסתירות, כי מנהיגות משמעה הכלת סתירות, ואחר כך לתת לכם כלי לניהול רוחני שהוא פשוט בתכלית.

מנהיגות ברמות גבוהות דורשת הכלת סתירות

החיים מורכבים סתירות, למשל הסתירה בין שימוש בכוח ורוחניות. שניהם צריכים להתקיים בעולם ובאותו הארגון או הקהילה, מנהל שאינו יודע להשתמש בכוח אינו מנהל, אבל בלי רוחניות לעולם לא תהיו מנהלים מעוררי השראה. רבים רואים סתירה בין שורה תחתונה כלכלית לבין דאגה לעובדים ולקהילה. אבל יותר ויותר הוכחות מראות שארגונים ועסקים אתיים מביאים ערב רב יותר, גם כלכלי.

התפיסה שיש סתירה בין שורה תחתונה לבין ערכים חברתיים וסביבתיים נובעת מהסתירה הקיומית בין שפע לבין מחסור. כולנו חווים את שניהם, ובכוחנו לבחור מתוך מה אנו רוצים לחיות, וכמובן לנהל. האמת שאני דוגלת בה – היא שהחיים הם מלאי שפע. אבל כמובן שגם ההפך נכון – בחיים יש גם מחסור – הרבה פעמים השמיכה קצרה, או חיים במשחק סכום אפס. החכמה היא איך להפוך בראש מצבים של משחק סכום אפס למצבי WIN – WIN. ניהול רוחני יחתור לשפע, מבלי להעלם מהמחסור.

לא במקרה אמר תומס מאן ש”אמת פשוטה היא אמת שהיפוכה שקר, אמת עמוקה – היפוכה גם הוא אמת”. נכון שבתפיסות מערביות יש ניסיון למסמר דברים בשחור ולבן, אבל המנהל הרוחני יודע ששום דבר אינו חד משמעי או חד מימדי. מנהלים רוחניים מבינים שהחיים הם לא דבר מוחלט או מושלם. הם מזיגה של סתירות ואמיתות.

לא פשוט להכיל סתירות, זה דורש תרגול. ולכן מנהל רוחני הוא קודם כל איש.ה חכם.ה!

השאיפה למשמעות

כולנו חותרים לארבעה דברים, שהם מובחנים ושונים אך גם קשורים, כל אחד בצורה ובמינונים הייחודיים לו:

  • בני האדם שואפים למקסם עונג ואושר
  • בני האדם משתדלים למזער כאב/סיכון/צער
  • בני האדם חותרים למקסם משמעות.
  • בני האדם מנסים למקסם כוח.

החלק הרוחני בנפש האדם שואף למשמעות, לנשגב, ליחס ערך ומשמעות לדברים, לעשות טוב. זו היא תמצית הרוחניות בעיני. מנהלים רוחניים יכולים להביא ערך לחייהם של אנשים אחרים, לעזור להם לבחור בדרך שתקנה להם משמעות, להביא מזור ובריאות נפשית.

מנהיגים רוחניים יכולים לעשות זאת עבור אנשיהם בארגון, בקהילה ולעיתים נדירות גם עבור ציבור שלם. ניהול רוחני הוא מעבר לטרנד חזק, מנהיגות רוחנית היתה ותהיה תמיד – כל עוד האדם יחפש משמעות.

הכלי לניהול רוחני – הקשבה עמוקה

יש לא מעט כלים לניהול רוחני ומעורר השראה, אדגיש אחד, שיש אנשים שיצטרכו חיים שלמים על מנת לשוב ולתרגל אותו. הכלי, בה’ הידיעה לניהול רוחני הוא הקשבה. נשמע פשוט נכון? אבל אני מדברת על הקשבה עמוקה, מכוונת, בלתי תלויה בדבר.

“חפש קודם כל להבין ואחר כך להיות מובן” הוא אחד משבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד”, ספרו הנפלא של סטיבן קובי, אבל מנהלים רבים מידי אינם מקשיבים. הם פשוט שותקים ומחכים לתורם לדבר או להגיב, או להפריך

ארבעה מאפיינים לאומנות ההקשבה:.

1. אומנות ההקשבה מתחילה בלהקשיב בלי לחשוב מה אתם רוצים, מה האג’נדה שלכם, להיכן אתם מובילים, זה קשה, פעמים רבות גם אני נופלת שם.

2. אומנות ההקשבה ממשיכה בלהקשיב בלי לחשוב מה אתם רוצים לענות.

3. הקשבה עמוקה משמעה הקשבה בלי ניסיון להפריך את דברי האומר, למצוא סתירות או חוסר הגיון. החיים אינם דו קרב מילולי, ואינם חיפוש אחר צדק או אמת אחת, או אחרי ניצחון.

4. הקשבה עמוקה נועדה לא רק להבין, היא נועדה להעמיק ברבדים של המסר. הבנת הדברים כפשוטם אינה מספיקה, מנהיגות רוחנית מחפשת להבין את הסמוי שמתחת לגלוי, להוציא מוץ מן התבן, לגלות רעיונות דגולים במילים פשוטות.

 גם הסינים הבינו זאת

לכן הם יצרו את יין ויאנג, שני הפכים שהם גם ניגודים משלימים. בכל רעיון נכלל גם גרעין של ההפוך ממנו.

יין ויאנג מתחברים לכך שהכל מצוי בתנועה ובשינוי – חורף יהפוך לקיץ; מה שעולה ירד, החיים יסתיימו ושוב יתחילו…

הדברים כמובן תלויים זה בזה, ומגדירים זה את זה כך שהאחד לא יכול להתקיים ללא האחר, ולעיתים מעורבים זה בזה – אין יום בלי לילה, שימחה בלי עצב וגו.

לאו צה, מנהיג רוחני, התייחס לזה בשירו:

היש מורכב ברובו מהאין

האין והיש אין ניגוד בין השניים

כל הדברים בתבל באים מהקיים

והקיים מהלא קיים

כשהולכים בשביל האדם והדרך נדמים כמתקדמים בכיוונים הפוכים

איתכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

 

2.10.15

עדכון אחרון 2.10.17

3 תגובות
  1. יורם גל
    יורם גל אומר:

    נהדר. אשנן. לומד לאט להקשיב ככה. צלילה זוגתי מראש פינה שלחה לי. תודה לשתיכן.

    הגב
  2. כרינה ובר
    כרינה ובר אומר:

    2 נקודות משמעותיות שתפסו אותי בזמן קריאת הפוסט:
    1. היכולת להיות גם וגם, מראה על סוג של בגרות. כילדים אנחנו או שמחים או עצובים, כבוגרים אנחנו לרוב גם וגם. כל צד משולב בשני ויש לנו את היכולת להכיל היפוכים או פרדוקסים. ועדיין, יש בנו לפעמים את הנטייה לדעת את הדברים באופו חד משמעי. חלק מהטבע שלנו….
    2. הקשבה היא אומנות והיא יכולת שחסרה לכולנו.אנשים מסתובבים בעולם בחוויה של “חוסר מוקשבות” או “חוסר נראות”. זו חוויה קשה. אני יכולה להעיד שהמקצוע שלי בבסיס שלו זה בעצם הקשבה. נשמע פשוט, נכון? ובכן, אני לומדת ומשכללת את היכולת הזו כבר יותר מחמש שנים ואני חייבת לומר שזה אינסופי. הקשבה עמוקה היא באמת אומנות והיא מרפאת יותר מכל דבר.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*